Top 10 marketingkansen met een digitale klantenkaart

terug naar kenniscentrum

Een digitale klantenkaart: welke supermarkt, drogist, bloemenwinkel of sportvereniging heeft het niet? Weliswaar ieder met z’n eigen voordelen en toepassingen, maar allemaal met één doel: klanten of leden binden. Fysieke passen maken steeds meer plaats voor digitale varianten; in de Wallet van smartphones, in verzamelapps of in de app van de aanbieder. En dat is niet zo vreemd, want een digitale klantenkaart biedt marketeers enorm veel nieuwe kansen op het gebied van loyaliteit, personalisatie en dataverrijking. Dit is onze top tien van marketingkansen met een digitale pas.

1. Met stip op nummer één: verzamel nieuwe klantdata!

Data, data en nog eens data. Wil je de komende vijf jaar de concurrentie een stapje voor blijven, dan kun je er echt niet meer omheen. De digitale klantenkaart is een middel om heel concreet klantdata te verzamelen en samen te brengen voor het scheppen van een centraal klantbeeld. Vergeet vooral dat laatste niet, want data wordt pas echt goud waard als je de klantbewegingen, meningen, voorkeuren, gewoontes, posts en aankopen vanuit de verschillende kanalen en bronnen samenvoegt.

2. Krijg direct inzicht in kaartgebruik

De digitale pas presenteert real time door wie, waar, hoe en waarvoor de pas wordt gebruikt. Een waardevolle stap in het creëren van klantprofielen! Om data te visualiseren, helpt het marketing dashboards op te zetten die figuren, grafieken en charts bevatten. Zo is data niet alleen een lijst met cijfers of woorden, maar een bron van inzicht, kennis, inspiratie en aansturing door het gebruik van real time rapportages. In één oogopslag zie je wat alle inspanningen opleveren. Een must have voor management! Niet op basis van onderbuikgevoel, maar onderbouwd en - vooral ook - meetbaar vanuit data kunnen zo vervolgacties gepland worden.

3. Benut extra functionaliteiten om klanten te belonen

Een digitale klantenkaart biedt naast dataverrijking ook kansen om klanten of leden te belonen. Zet de digitale klantenkaart in als spaarkaart, kraskaart, cadeaukaart, (prépaid) betaalkaart, toegangsbewijs of persoonlijk communicatiemiddel. Het scheelt enorm in ontwerptijd en drukkosten. Werken aan klantenbinding kan zo snel, persoonlijk en op een leuke manier! Beloond worden met leuke extra’s of met verrassende informatie of uitnodigingen komen, daar zullen klanten je voor waarderen.

Klanten belonen dbf lr

4. Koppel de digitale klantenkaart aan je e-mailcampagnes

Data die wordt verzameld met een digitale klantenkaart is direct inzetbaar voor e-mailcampagnes. Of zelfs voor marketing automation. Een actie met de digitale pas kun je laten opvolgen door e-mail. Verlaat een bezoeker bijvoorbeeld jouw evenement door de pas te scannen? Zorg dan voor een automatische e-mail met een bedankje voor het bezoek én tegelijkertijd een vroegboekkorting voor volgend jaar. Én vraag hem een review achter te laten. Vergeet hem daar vooral niet voor te belonen. Misschien een leuke digitale kras-en-win actie via de digitale pas? Wat mij betreft een mooi voorbeeld van hoe middelen elkaar opvolgen en versterken.

_meer over marketing automation

Bereik klanten op het juiste moment met een boodschap op maat. Online en offline. Benut elk belangrijk contactmoment en haal meer uit je klanten.

5. Bespaar tijd, meer gemak voor de uitgever

Allereerst biedt de digitale klantenkaart mogelijkheden om klantprocessen te automatiseren. Verloopt de digitale pas bijna? Dan gaat er een automatische e-mail uit. Wil je klant verlengen? Dan kan dat met één druk op de knop. Daarnaast zit er tijdsbesparing in het ontwikkelen, ontwerpen, drukken en verspreiden van de passen. Dit proces valt weg. Heb je een nieuwe huisstijl? Dan is dit gemakkelijk digitaal aan te passen. Je bespaart niet alleen tijd, maar maakt je marketing ook flexibeler inzetbaar.

6. Bied gemak voor de gebruiker

Het enorme aanbod aan loyaliteitspassen doet de portemonnee van consumenten bol staan. Digitale pklantenkaarten lossen dit probleem op. Waar mensen afzien van deelname, omdat ze “al zoveel pasjes hebben” kun je ze met een digitale variant wellicht wel enthousiast maken voor jouw loyaliteitsprogramma. Iedereen zijn smartphone altijd bij de hand, in de (Pass)Wallet, via een verzamelapp of via een customized app. Dus zo ook de digitale klantenkaart.

7. Draag bij aan milieudoelstellingen

Het nemen van milieumaatregelen kost over het algemeen extra inspanning. De digitale klantenpas is een oplossing die bijdraagt aan MVO- en milieudoelstellingen met een minimale inspanning. Er worden niet onnodig plastic passen geproduceerd en verzending van mailpacks met papieren enveloppen en brieven met passen zijn niet meer nodig. Zo blijven er marketing-euro’s voor andere zaken over.

8. Speel flexibel in op doelgroepen

Als je werkt voor uiteenlopende klantgroepen die ieder een eigen loyaliteitsaanpak vereisen, ben je met een digitale klantenkaart het meest flexibel. Stel, jouw doelgroep zijn grofweg kinderen van 12 tot 16 jaar en jong volwassenen van 16 tot 20 jaar, dan kan het loyaliteitsprogramma er voor deze twee groepen totaal anders uitzien, maar beiden met als basis de digitale pas. Kies voor de uitstraling, inhoud en functies die passen bij de doelgroep.

9. Stel klantprofielen op

Ik noemde ze eerder al even: de klantprofielen. Een klantprofiel omvat alle kenmerken van iemand die relevant zijn voor communicatie met een klant. De data die een digitale klantenpas verzamelt, kan ingezet worden om klantprofielen op te zetten of aan te vullen. Dit alles dient te gebeuren binnen de wetten en regelgeving zoals vastgelegd in de AVG. Toestemming van de eigenaar is essentieel. Laat je hierover goed informeren en werk altijd binnen de grenzen van jouw eigen privacy statement. Waarom je deze klantprofielen wilt hebben? Ze geven richting aan campagnes, de boodschap wordt persoonlijker en je kunt onderbouwde strategische keuzes maken.

10. Combineer de digitale klantenkaart met een fysieke variant

Het starten met een digitale klantenkaart hoeft niet te betekenen dat je de fysieke pas vaarwel zegt. Er zijn doelgroepen die een fysieke pas nog op prijs stellen. Ga je die dan een digitale pas “opdringen”? In dat geval zou ik kiezen voor een hybride oplossing. Laat een digitale en fysieke pas naast elkaar lopen en analyseer wat er gebeurt. Blijkt dat de komende jaren het gebruik van deze fysieke pas terugloopt dan is de overstap naar een volledige digitale variant snel gemaakt.

_meer weten?

Digitale klantenkaart

Digitaliseer je ledenpas of klantenkaart voor meer inzicht en nieuwe data.

meer over digitale pas

Klantprofiel opstellen

Als je weet wie je klant is, kun je jouw marketing daarop afstemmen.

meer over klantprofielen

Spaar- en loyaliteitsprogramma

Het waarderen en belonen van klanten loont. Een spaarprogramma versterkt de relatie.

meer over loyaliteit

Eens kennismaken?

Vul het contactformulier in. Wij nemen spoedig contact met je op.

Form has been submitted successfully!