4 manieren om van klanten ambassadeurs te maken

terug naar kenniscentrum

Tevreden klanten wil ieder bedrijf. Dat is waar je het voor doet en hoe het bedrijf draaiende blijft. Maar wat als er méér mogelijk is dan je klanten alleen maar tevreden maken? Wat als je klanten zo enthousiast zijn over je bedrijf dat ze je aanraden bij anderen?

Dan zijn je klanten niet meer alleen tevreden, maar worden het echte ambassadeurs voor jouw merk. En ambassadeurs, die zijn goud waard!

Dit wordt ook wel referral marketing genoemd; een strategie waarbij je gebruikt maakt van mond-tot-mond reclame. Door ervoor te zorgen dat je klanten over je gaan praten, trek je als een magneet meer nieuwe klanten aan. Zo kan je hard groeien met je bedrijf, zonder hier extra inspanning voor te leveren.

Hoe doe je dat?

Hieronder vind je vier manieren om van jouw klanten ambassadeurs te maken.


1. Spontane referral marketing

De mooiste manier van referral marketing is ervoor te zorgen dat klanten spontaan over je gaan vertellen. Dat krijg je voor elkaar door de verwachtingen van je klanten te overtreffen. Lever nóg betere service dan je belooft, wees extra behulpzaam of verras je klanten met een mooie actie. Denk bijvoorbeeld aan een cadeautje voor de verjaardag van je klant.


2. Beloning geven bij aandragen nieuwe klanten

Niet iedereen zal uit zichzelf over je bedrijf gaan praten, zelfs niet als ze enthousiast zijn over het merk. Deze klanten kun je een extra zetje geven, door een beloning weg te geven op het moment dat ze je merk aanraden. Voor beloningen kan je denken aan een kortingscode, gratis producten of extra content.


3. Reviews verzamelen

Reviews zijn een vorm van social proof. Dat werkt zo: als veel mensen iets een goed product vinden, dan ben je sneller overtuigd om het te kopen. Stimuleer je klanten daarom om een review te schrijven over je product. Hiervoor kan je marketing automation inzetten.


4. Adviseurs en partners belonen voor verkopen

Voor B2B bedrijven zijn adviseurs en partners een goede doelgroep voor referral marketing. Zij zijn immers degenen die jouw product verkopen aan de eindklant. Om hen extra te stimuleren, kan je ze bijvoorbeeld een extraatje geven bij een bepaald aantal nieuwe klanten.


Benieuwd hoe jij referral marketing kunt inzetten om van jouw klanten ambassadeurs te maken?

Neem contact op om vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken!