4 manieren om van klanten ambassadeurs te maken

terug naar kenniscentrum

Tevreden klanten wil ieder bedrijf. Dat is waar je het voor doet. En hoe het bedrijf draaiende blijft. Maar wat als er méér mogelijk is dan je klanten alleen maar tevreden maken? Wat als je klanten zo enthousiast zijn over je bedrijf dat ze je aanraden bij anderen?

Dan zijn je klanten niet meer alleen tevreden, maar zijn het echte ambassadeurs voor jouw merk. En ambassadeurs, die zijn goud waard! Dit noemen we referral marketing. Een strategie waarbij je gebruikt maakt van mond-tot-mond reclame. Door ervoor te zorgen dat je klanten over je gaan praten, trek je als een magneet meer nieuwe klanten aan. Zo groei je hard met je bedrijf, zonder hier extra inspanning voor te leveren. Hoe doe je dat?

Hieronder vind je 4 manieren om van jouw klanten ambassadeurs te maken.


1. Spontane referral marketing

De mooiste manier van referral marketing is ervoor te zorgen dat klanten spontaan over je gaan vertellen. Dat krijg je voor elkaar door de verwachtingen van je klanten te overtreffen. Lever nóg betere service dan je belooft, wees extra behulpzaam of verras je klanten met een mooie actie. Denk bijvoorbeeld aan een cadeautje voor de verjaardag van je klant.

2. Beloning bij aandragen nieuwe klanten

Niet iedereen zal uit zichzelf over je bedrijf gaan praten. Zelfs niet als ze enthousiast zijn over het merk. Deze klanten kun je een extra zetje geven. Geef een beloning weg op het moment dat ze je merk aanraden. Voor beloningen kan je denken aan een kortingscode, gratis producten of extra content.

3. Reviews verzamelen

Dat werkt zo: als veel mensen een product goed vinden, dan ben je sneller overtuigd om het ook te kopen. Moedig je klanten daarom aan om een review te schrijven.

4. Adviseurs en partners belonen voor verkopen

Voor B2B bedrijven zijn adviseurs en partners een goede doelgroep voor referral marketing. Zij zijn degenen die jouw product verkopen aan de eindklant. Om hen extra te stimuleren, geef je bijvoorbeeld een extraatje bij een bepaald aantal nieuwe klanten.


Meer lezen over klantloyaliteit?

Ons kenniscentrum staat vol blogs over dit onderwerp! Heb je hulp nodig bij het maken van een loyaliteitsplan? dbf adviseert graag over de beste middelen voor jouw merk of organisatie. Heb je al een concrete wens? Vul dan onderstaand formulier in.

Form has been submitted successfully!