5 redenen om een spaarprogramma op te zetten

terug naar kenniscentrum

Het opzetten van een spaarprogramma zet de betrokkenheid van jouw klanten op de eerste plek. Spaarprogramma´s zijn zowel voor de zakelijke als de consumentenmarkt interessant. Ze stellen je bedrijf in staat klanten loyaal te maken aan jouw merk. Daarnaast bieden ze overzichtelijke dashboards met klantdata. En zijn vaak makkelijk in gebruik. De inzichten in deze klantdata kunnen dan gebruikt worden om koopgedrag van bestaande klanten te beïnvloeden en bepaalde acties te stimuleren.


Redenen waarom je als bedrijf een spaarprogramma moet opzetten

Er zijn ontelbaar veel redenen waarom je als bedrijf een spaarprogramma zou moeten opzetten. In dit artikel behandelen de 5 belangrijkste redenen. Deze redenen dragen allemaal bij aan het hoofddoel van een spaarprogramma: tevreden klanten die vaker terugkomen en zo omzet, aanbevelingen en conversie verhogen.


1. Behoud meer klanten

Het is essentieel om je klanten een reden te bieden waarom ze bij jouw product of service terug moeten komen. Een spaarprogramma kan nét dat verschil maken met de concurrent, waardoor je uiteindelijk meer klanten behoudt. Nieuwe leden worden beloond en gestimuleerd tot verdere aankopen.

Met verzamelde klantdata bereiken bedrijven hun klanten persoonlijker. Via e-mail of andere online kanalen. Dit soort persoonlijke marketing zorgt in de meeste gevallen voor meer conversie en behoud van klanten.

2. Klanten zijn eerder geneigd bij je terug te komen

Sparen geeft een goed gevoel en laat dopamine los, een stofje waar mensen blij van worden. Spaarprogramma´s hebben dus een psychologisch effect waardoor klanten eerder geneigd zijn bij jouw bedrijf terug te komen.

Bij een goed ontworpen programma gaat het terugkomen van klanten bijna als vanzelf. Het enige wat je als bedrijf nog moet doen, is de marketing personaliseren en nadenken over interessante acties.

3. De klantervaring is beter

Als bedrijf wil je uiteraard dat je klanten de best mogelijke ervaring beleven wanneer ze een product of service van je kopen (of op het punt staan dit te doen). Spaarprogramma´s maken deze klantervaring beter, omdat het voor de klant leuk is als elke interactie en aankoop wordt beloond. Dit zorgt er weer voor dat klanten eerder iets kopen en sneller terugkomen.

4. Meer omzet

Eén van de belangrijkste redenen waarom bedrijven investeren in een spaarprogramma is dat het tot meer omzet leidt. Hoeveel geld zou je met je bedrijf extra willen omzetten, wil het interessant zijn om een spaarprogramma op te zetten?

Klanten worden beloond met punten of andere incentives, waardoor ze sneller herhaalaankopen doen. Daarnaast is gebleken dat spaarprogramma´s ervoor zorgen dat klanten gemiddeld hogere bedragen uitgeven.

5. Je product of service wordt sneller aanbevolen

Een spaarprogramma wordt ook wel gezien als een verkapte vorm van reclame. Het zorgt er indirect voor dat je klanten tevreden zijn. Tevreden klanten zijn eerder geneigd om producten of services aan te raden. Deze mond-op-mond reclame leidt tot nieuwe klanten en zo tot een hogere omzet.

5 redenen om een spaarprogramma te starten

Een spaarprogramma inzetten om trouwe terugkerende klanten te hebben

Loyale klanten worden erg blij van een spaarprogramma. Het geeft ze namelijk nog meer reden om (sneller) terug te keren en een aankoop te doen. Een spaarprogramma wordt dan ook ingezet om klantloyaliteit te stimuleren. Hoe werkt dat precies?

Sparen werkt motiverend. Zoals eerder benoemd, komt dat omdat de hersenen dopamine aanmaken op het moment dat je wordt beloond. Een spaarprogramma wordt nog effectiever op het moment dat punten een vervaldatum hebben. De “beperkte houdbaarheid” van de punten werkt stimulerend en leidt indirect tot onbewuste aankopen.

Voor meer informatie over waar een spaarprogramma aan moet voldoen kun je dit artikel lezen: Waar moet een spaarprogramma aan voldoen?

En voor meer informatie over spaarprogramma´s in het algemeen: meer over spaarprogramma's

Contactformulier

Form has been submitted successfully!