6 tips om je datakwaliteit te verbeteren

terug naar kenniscentrum

Klantdata is essentieel voor een goede marketingstrategie. Bezoekers en klanten laten overal een spoor van gegevens achter, die jij in kan zetten voor gerichte acties. Het zou zonde zijn om deze data niet te gebruiken – of nog erger: om de verkeerde data te gebruiken.

Stel je voor dat je een prachtige e-mail flow hebt bedacht, en dat die vervolgens naar de verkeerde adressen is gestuurd. Of dat je een advertentie inzet die niets oplevert, omdat de verkeerde mensen hem te zien krijgen.

Gelukkig kun je dit eenvoudig voorkomen door je data niet alleen te verzamelen, maar ook op te schonen en te verrijken. Hierbij 6 tips voor een hogere datakwaliteit.


1. Datasystemen koppelen

Klantgegevens worden op allerlei plekken achtergelaten. Denk bijvoorbeeld aan je CRM systeem, de webshop en Google Analytics. Maar data die verspreid is over verschillende systemen, daar heb je weinig aan. Zorg daarom dat je de systemen aan elkaar koppelt, zodat alle data op één plek terecht komt. Lees hier meer over ons Customer Data Platform: Marion.


2. Data verrijken

Om data bruikbaar te maken, moet het goed op orde zijn. Dit doe je door ontbrekende data aan te vullen, dubbele data op te schonen, en de data te ordenen. Hier lees je meer over data verrijken.


3. Segmentatie

Op basis van verschillende kenmerken van je klanten, kan je verschillende doelgroepen segmenteren. Hierdoor kan je gerichte marketing voeren per doelgroep.


4. Datamining

Met een beetje extra graven in de data, ontdek je nieuwe patronen en verbanden. Hierdoor ga je niet langer op basis van aannames werken, maar op basis van feiten. Hier lees je meer over datamining.


5. Klantprofiel maken

Met een 360° klantprofiel heb je een duidelijk beeld van wie je klanten zijn. Denk aan demografische data, aankoophistorie en webgedrag. Daar kan je vervolgens gerichte en persoonlijke campagnes voor maken.


6. Blijven aanvullen en bijsturen

Klantdata verzamelen en verbeteren is een doorlopend proces. In de loop der tijd is het altijd nodig om nieuwe systemen te koppelen, nieuwe data toe te voegen en bestaande data op te schonen.


Hoe ga jij jouw goudmijn aan klantdata zo efficiënt mogelijk inzetten?



Neem contact met ons op

Form has been submitted successfully!