De lente is begonnen en dat betekent: tijd voor de voorjaarsschoonmaak! Begint het bij jou ook al te kriebelen? Misschien denk je aan het poetsen van ramen en het opruimen van de schuur. Wij denken aan het cleanen van databases. Niet met een sopje, maar door onze datamanagers. We zorgen ervoor dat klantdata actueel, volledig en opgeruimd is. We geven je 5 tips om hier ook mee aan de slag te gaan.
Alle contactmomenten die je nu al met klanten hebt, kun je gebruiken om klantgegevens te checken en aan te vullen. Vraag de klant of zijn/haar gegevens nog kloppen en vraag naar de gegevens die nog missen. Bijvoorbeeld bij een telefoontje met jouw klantenservice, bezoek aan de winkel of chatbericht via jouw website. Doe dit consequent voor het beste resultaat.
Eens per jaar een grote schoonmaak door je database laten gaan, geeft niet alleen een opgeruimd gevoel, maar levert ook meer op. Denk aan een bel-actie naar de klantgroep die geen e-mailadres heeft achtergelaten om zo je e-maildatabase te verrijken. Of een e-mailing met de vraag of klanten hun gegevens willen controleren en aanvullen in hun mijn-omgeving. In ruil voor een mooie korting, premium of extra spaarpunten zijn mensen hiertoe bereid.
Iedereen herkent het wel; die klant die op drie verschillende manieren in het systeem staat, maar eigenlijk maar één contact is. Daar wil je vanaf. Want deze klant krijgt jouw communicatie drie keer en kost dus ook driedubbel zoveel. Daarnaast komt het niet professioneel over.
Als je gebruik maakt van e-mail flows dan zijn dat mooie contactmomenten om extra data uit te vragen. E-mails in een bestelproces zijn hier goed voor in te zetten. Vraag de klant in de bestelbevestigingsmail bijvoorbeeld om zijn/haar geboortedatum en beloof een leuke verrassing op die dag. Zo verzamel je extra klantdata binnen het bestaande contactmoment.
Met het verdwijnen van de third-party cookies wordt je eigen data belangrijker dan ooit. Misschien heb je al klantgegevens uit bestellingen of nieuwsbrieven. Maar ga nog eens verder kijken naar manieren om data op je eigen website te verzamelen. Denk aan de download van een brochure, inschrijving voor een webinar, uitgeven van een e-book, interactieve games of loyaliteitsprogramma. Zo ben je bezig met het verzamelen van meer data uit eigen kanalen. Hoe meer eigen data, hoe beter.
Wil je gebruik maken van onze hulp?
En met een opgeruimde database beginnen? Maak dan een
afspraak met één van onze specialisten en leg ons jouw database vraagstuk voor.
Form has been submitted successfully!