Tegenwoordig zijn er ontzettend veel manieren om klanten te binden met een loyaliteitsprogramma. Denk bijvoorbeeld aan spaarsystemen, VIP-programma's, kras-en-win acties, en ga zo maar door. Logisch dat je als marketeer soms door de bomen het bos niet meer ziet. Want welk programma past bij jouw bedrijf?
Daarom hebben we in dit artikel de verschillende loyaltyprogramma's op een rijtje gezet. Benieuwd welke bij jou past? Je ontdekt het in de quiz onderaan dit artikel!
Loyalty kan je inzetten voor alle soorten bedrijven, in vrijwel alle branches en zowel voor groot als klein. Daarom bestaat er altijd wel een vorm die bij jouw bedrijf past. Hieronder zetten we de meest voorkomende loyaltyprogramma's op een rijtje.
1. Voordeelprogramma
Met een voordeelprogramma krijgen klanten speciale voordelen, waar ze niets extra’s voor hoeven te doen. Denk aan een vaste klantenkorting, toegang tot extra content, of early access voor nieuwe producten.
2. VIP programma
Met een VIP programma maak je van jouw klantenbestand een exclusieve VIP club. Hierbij kunnen je klanten verschillende levels bereiken. Hoe hoger het level, hoe beter de beloningen.
3. Spaarprogramma
In een spaarprogramma kunnen klanten punten verdienen voor bepaalde acties. Denk aan het schrijven van een review, het doen van herhaalaankopen of het volgen van een cursus. Deze punten kunnen ze inwisselen voor beloningen.
4. Referral programma
Bij een referral systeem krijgen klanten een beloning op het moment dat ze nieuwe klanten aandragen. Dit kan ook toegepast worden op adviseurs die een product van jouw bedrijf verkopen, of medewerkers die nieuwe medewerkers aandragen.
5. Losse acties
Een andere vorm van loyalty is het voeren van losse (win)acties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een kraskaart, een kortingscode bij inschrijving of een voucheractie.
Welke aanpak geschikt is voor jouw bedrijf, hangt af van een aantal factoren. Ten eerste is het belangrijk om te kijken naar het soort bedrijf en wat voor klanten je hebt. Een B2B bedrijf met high-end producten zal bijvoorbeeld een ander soort loyalty programma willen dan een B2B bedrijf met veel herhaalaankopen.
Vervolgens ga je het doel van je programma bepalen. Wil je bijvoorbeeld meer nieuwe klanten aantrekken, of wil je je huidige klanten belonen? Wil je je omzet alleen dit seizoen een boost geven of wil je lange termijn resultaten zien?
Als je dit helder in kaart hebt gebracht, wordt het duidelijker wat voor programma geschikt zou zijn. Daarna kan je dit idee verder uitwerken in een mooi systeem met passende beloningen.
Benieuwd welk type loyaliteitsprogramma bij jouw bedrijf past?
Ontdek het hieronder met de quiz!
Kom je er niet uit? Vul onderstaand formulier in om samen met een van onze loyalty experts de mogelijkheden te bespreken!
Form has been submitted successfully!