Het succes van een loyaliteitsprogramma vergroten

terug naar kenniscentrum

Tips & tricks voor creatieve en inspirerende beloningsopties

Als je dit artikel leest is de kans groot dat je overweegt een loyaliteitsprogramma voor je bedrijf op te zetten.

Spaarprogramma's zijn programma's die bedrijven opzetten om hun terugkerende klanten te belonen en deze te stimuleren hun aankopen bij hen te blijven doen. Deze loyaliteitssystemen bestaan vaak uit verdienen van punten, beloningen of speciale kortingen. Dit is meestal op basis van het bestede bedrag of de frequentie van de aankopen. Er bestaan zowel b2c als b2b loyaliteitsprogramma's bestaan.

Door het aanbieden van deze extraatjes willen bedrijven een sterke, duurzame relatie met hun klanten opbouwen.

Hieronder lees je waarom spaarprogramma´s zo effectief zijn en welke innovatieve en aantrekkelijke beloningen jij aan jouw klanten kunt aanbieden.


Hoe een loyaliteitsprogramma je onderneming helpt groeien

De sleutel tot succes van elk bedrijf is dat klanten blijven terugkomen. Een van de beste manieren om dat voor elkaar te krijgen is door beloningen aan te bieden die voor je klanten waardevol zijn.

Er zijn talloze beloningsopties om uit te kiezen. Het is dus vaak moeilijk om te bepalen waar je moet beginnen met jouw loyaliteitssysteem.

Daarom hebben we een uitgebreide gids voor innovatieve loyaliteitsbeloningen gemaakt. Deze kun je onderaan dit artikel downloaden en toepassen in je bedrijf.


Lezen beloningengids dbf

Onze gids heeft het allemaal. Van B2B beloningen tot digitale beloningen en ideeën voor duurzame rewards. Of je nu een nieuw loyaliteitsprogramma wilt opzetten of je huidige loyaliteitssysteem wilt vernieuwen, lees verder voor alle tips en tricks die je nodig hebt.

Hier zijn enkele redenen waarom loyaliteitsprogramma’s belangrijk zijn voor bedrijven, met daarbij enkele interessante cijfers.

Het verhoogt de klantenbinding

Terugkerende klanten zijn waardevoller voor een bedrijf dan nieuwe klanten, aangezien de kans groter is dat zij na verloop van tijd meerdere aankopen zullen doen.

Volgens het White House Office of Consumer Affairs is het 7 tot 23 keer duurder om een nieuwe klant te werven dan om een bestaande klant te behouden. Spaarsystemen zijn een bijzonder effectieve manier om geld te besparen door klanten terug te laten keren.

Klanten die deel uitmaken van een loyaliteitsprogramma's hebben 26% meer kans om bij het merk te blijven dan klanten die dat niet doen.


Het verhoogt de betrokkenheid van klanten

Loyaliteitsprogramma's moedigen klanten aan om meer aankopen te doen en vaker contact op te nemen met het bedrijf. Studies wijzen uit dat leden van loyaliteitsprogramma's gemiddeld tot 30% meer uitgeven dan niet-leden.

Het levert waardevolle gegevens en inzichten op

Klantenloyaliteitsprogramma's maken het voor bedrijven mogelijk om gegevens en inzichten te verzamelen over klantgedrag, voorkeuren en uitgavenpatronen.

Deze data kan gebruikt worden om weloverwogen beslissingen te nemen over het ontwikkelen van producten en marketingstrategieën.

Uit een studie van Colloquy blijkt dat 70% van de bedrijven zegt dat hun loyaliteitsprogramma's waardevolle gegevens opleveren voor het verbeteren van hun bedrijf als geheel.

Algemeen gesproken spelen klantloyaliteitsprogramma's een cruciale rol bij het opbouwen van sterke, duurzame relaties met klanten, het stimuleren van klantbetrokkenheid en klantbehoud, en bieden ze waardevolle inzichten in je bedrijf.

Enkele best practices om je loyaliteitsprogramma effectiever te maken


Klantenloyaliteitsprogramma's zijn een doeltreffende manier om een relatie met klanten op te bouwen, de klantenbinding te vergroten en de omzet te verhogen. Een van de belangrijkste aspecten van een succesvol loyaliteitsprogramma is een goed inzicht in je klanten en hun voorkeuren.

1. Verzamel klantgegevens

Verzamel relevante gegevens over je klanten, zoals hun demografische gegevens, aankoopgeschiedenis en voorkeuren. Deze gegevens kunnen worden verzameld via verschillende methoden, zoals online-enquêtes, feedback van klanten en point-of-sales systemen


2. Analyseer de gegevens

Ga de gegevens analyseren om patronen en trends te ontdekken, zoals welke producten het populairst zijn, welke tijden van het jaar klanten het meest actief zijn en wat hen motiveert om aankopen te doen.

3. Individualiseer het spaarprogramma

Gebruik de inzichten uit de klantgegevens om het loyaliteitsprogramma te personaliseren. Bied gepersonaliseerde beloningen, promoties en incentives op basis van klantvoorkeuren en aankoopgeschiedenis aan.

4. Ga iteratief te werk

Controleer voortdurend de prestaties van het loyaliteitsprogramma en pas het waar nodig aan om ervoor te zorgen dat het voldoet aan de behoeften en voorkeuren van je klanten.

Als je je klanten en hun voorkeuren kent, is het mogelijk om beloningen, incentives en promoties aan te bieden. Deze gepersonaliseerde beloningen zijn voor hen heel wat relevanter en interessanter. Dit gaat de betrokkenheid en tevredenheid van de klant vergroten.


Enkele innovatieve en effectieve beloningen voor loyaliteitsprogramma's


Gepersonaliseerde fysieke, belevings- en digitale beloningen


1. Digitale beloningen

Analyseer de aankoopgeschiedenis en voorkeuren van elke klant om producten voor te stellen die zij misschien leuk vinden.

Stel ook digitale beloningen beschikbaar dit kan bijvoorbeeld in de vorm van gepersonaliseerde kortingen op basis van de aankooppatronen en favorieten van elke klant. Daarnaast is het een goed idee om korting op een favoriet product of gelijkwaardige artikelen te geven. Ook een monetaire beloning als een cashback is effectief.


2. Gepersonaliseerde fysieke cadeaus

Een andere optie is om voor elke klant fysieke beloningen, zoals gepersonaliseerde cadeautjes, op basis van hun favoriete producten en eerdere aankopen te geven. Bijvoorbeeld, voor liefhebbers van thee, stel een cadeau samen met een theetas en verschillende thee smaken en -soorten. Dit soort materiële beloningen laten klanten aan je merk denken, elke keer dat ze ze gebruiken.


3. Spannende en unieke activiteiten en diensten

Geef klanten de mogelijkheid om hun eigen unieke ervaring te ontwerpen, zoals een aangepaste kookles of een excursie. Laat hen het type-ervaring, datum, tijd en locatie kiezen. Deze experimentele beloningen kunnen bijvoorbeeld exclusieve evenementen of vip toegang zijn.

Dankzij deze gepersonaliseerde beloningen voelen klanten zich niet alleen gewaardeerd, ze creëren ook een onvergetelijke ervaring. Door het personaliseren van je beloningsprogramma onderscheid je je en zorg je ervoor dat de klanten terugkomen voor meer.


Duurzame beloningen


1. Milieuvriendelijke producten zoals herbruikbare waterflessen of draagtassen

Door verscheidene duurzame producten als beloning aan te bieden, worden klanten aangemoedigd milieuvriendelijke gewoonten aan te nemen.

Bijvoorbeeld herbruikbare waterflessen verminderen het gebruik van plastic waterflessen voor eenmalig gebruik. Ook komt dit ten goede van de reputatie van je merk.


2. Plant een boom voor elk bepaald aantal aankopen

Dit type beloningen van een loyaliteitsprogramma biedt een duidelijk voordeel voor het milieu. Dit soort beloning toont ook aan dat je bedrijf actief bezig is met natuurbehoud.

Door voor elke aankoop een boom te planten, kan het loyaliteitsprogramma een positief effect op het milieu hebben en zijn CO2 voetafdruk helpen compenseren. Mensen voelen zich er beter bij wanneer ze bij jou kopen.


3. Doneer een deel van de verkoop aan non-profitorganisaties

Een sociaal loyaliteitsprogramma helpt organisaties te steunen die zich inzetten voor de bijvoorbeeld de bescherming van het milieu. Dit doe je door een deel van de verkoop af te staan aan (milieu)non-profits.

Dit type immateriële beloning is niet alleen goed voor het milieu, maar helpt ook om leden bewust te maken over milieukwesties. Het sluit ook aan bij de waarden van klanten die bezorgd zijn over duurzaamheid en milieuvriendelijke initiatieven willen steunen.

Interessante B2B loyaliteitsprogramma beloningen


1. Eerdere toegang tot nieuwe producten en diensten

Geef leden van je spaarprogramma de kans om nieuwe producten en diensten te testen en te gebruiken voordat ze beschikbaar zijn voor het grote publiek.


2. Ondersteuning op maat

Bied klanten ondersteuning en advies op maat aan. Dit is bijvoorbeeld accountmanagement of strategische planning, zodat ze de producten en diensten die ze gebruiken optimaal kunnen benutten.


3. Prioritaire ondersteuning

Bied b2b klanten prioritaire service en ondersteuning. Geef je trouwe klanten in het loyaliteitssysteem snellere responstijden of speciale ondersteuningskanalen. Zo zorg je ervoor dat ze de hulp krijgen die ze nodig hebben wanneer ze die nodig hebben.

Beloningen met een tijdslimiet


1. Gelimiteerde beloningen

Creëer limited edition beloningen die slechts korte tijd beschikbaar zijn. Dit kunnen speciale producten zijn zoals een uniek t-shirt of exclusieve ervaringen zoals een muziek-\concert.


2. Uitdagingsbonussen

Probeer klanten aan te moedigen om binnen een bepaalde tijd een doel te bereiken en beloon hen met een prijs. Bijvoorbeeld: schenk een gratis product aan degenen die binnen een maand een fitnessuitdaging voltooien.


3. Flash-kortingen

Geef jouw klanten een tijdelijke korting op bepaalde producten of diensten. Geef 24 uur lang 50% korting op een populair artikel. Je kan dit combineren met countdowns die aftellen naar een exclusieve korting of cadeau om de betrokkenheid van de klant te verhogen.

Deze loyalty program rewards geven jouw programma een gevoel van urgentie en zorgen ervoor dat je klanten terugkomen om te zien wat er nieuw is in je aanbod. Door je beloningsopties te variëren met tijdelijke opties houd je het programma fris en aantrekkelijk.

Download beloningengids

Vele voorbeelden en inspiratie voor beloningen in jouw loyaliteitsprogramma.

Dit veld is verplicht
Dit veld is verplicht
Dit veld is verplicht
Dit veld is verplicht
Dit veld is verplicht
Dit veld is verplicht

Start nu met jouw effectieve loyaliteitssysteem

Bij dbf begrijpen we het belang van het kennen van je klanten en gepersonaliseerde beloningen. Daarom hebben we een gids gemaakt over innovatieve beloningen voor het ontwerp van loyaliteitsprogramma's.

Doe er je voordeel mee en download de gratis gids!