De concurrentie is moordend. En prijs, product en kwaliteit zijn tegenwoordig inwisselbaar. Breng je vandaag iets op de markt, dan komt een ander bedrijf met een nieuwer, goedkoper of mooier product. De klant heeft keuze zat en wordt continue verleid door andere merken. Het is lastiger om loyaliteit van klanten te behouden en ze te binden. Een sterke merknaam is allang niet meer voldoende om loyale klanten vast te houden. Vandaag de dag moeten bedrijven steeds beter hun best doen om de loyaliteit van klanten te verdienen. Want dat is het, verdienen.
Vanuit een verkoopgedachte beloon je klanten omdat je graag wil dat zij later nog eens een aankoop doen. Bij deze manier van belonen van klanten kun je denken aan kortingsvouchers. Hier komt ook een stukje gemak bij kijken. De technologie is inmiddels zo ver dat klanten niet meer hoeft na te denken over verkoopacties. Beloningen worden automatisch (en digitaal) toegewezen. En als het tijd is om ze te besteden, ontvang je een herinnering. Het zorgt voor klantloyaliteit op korte termijn, maar is het voldoende om van een klant een loyale klant te maken?
Je kunt het belonen van klanten ook bekijken vanuit het merkperspectief. Wat vergt het om klanten écht te inspireren? Hoe kunnen verkoopmiddelen zoals een kortingsactie en spaarprogramma jouw merk extra waarde geven? Wat is jouw verhaal? Het van je product, dienst of mensen. Dan gaat je merk leven en wordt loyaliteit van klanten onderdeel van de klantreis in plaats van een eenmalige actie.
Hieronder worden de vier verschillende klanttypen omschreven. Allen met verschillende kenmerken in loyaliteit. Ieder klanttype dient op een andere manier bekeken te worden.
Is gevoelig voor service en aandacht en stapt niet snel over.
Is altijd op zoek naar het kwalitatief beste aanbod en kijkt graag rond.
Bewuste kiezer die niet bang is over te stappen als men zich niet meer identificeert met een merk.
Ziet niet snel verschil en kiest voor hetgeen dat makkelijk voorhanden is.
Informatie over waarom een klant wel of niet voor jouw kiest, is zeer waardevol. Net zo waardevol als alle andere klantdata. Wanneer je klantdata samenbrengt in klantprofielen kun je gericht aan de slag met klantloyaliteit. Dat klinkt misschien als een lange weg om te gaan, maar starten met bouwen aan loyaliteit kan ook klein beginnen. Klantloyaliteit is nooit klaar, dus ieder begin is goed. Begin bij de basis: klantdata. Vanuit daar zijn de mogelijkheden voor een loyaliteitsprogramma of spaarsysteem oneindig.
Wil je meer te weten komen over het beheren van klantdata of loyaliteitssystemen? Bekijk dan onze loyalty oplossingen of neem contact op via onderstaand formulier.
Form has been submitted successfully!