Heb je al flink wat data verzameld en wil je aan de slag met het vergroten van klantloyaliteit? Maar worstel je met de vraag: “Hoe pak ik dit aan?” Dat is heel begrijpelijk. Je bent niet de enige marketeer die rondloopt met dit vraagstuk. Om inspiratie voor een data driven loyaliteitsprogramma te geven, hebben we acht praktische middelen op een rijtje gezet. Het zijn concrete loyaliteitsmiddelen die gemakkelijk en snel te starten zijn, inclusief een enorme goudmijn aan nieuwe data!
Een digitaal spaarprogramma is zeer geschikt om klanten te binden, belonen en activeren. Over meerdere (winkel)locaties, webshops of andere kanalen sparen klanten via een digitale pas voor kortingen of gratis artikelen. Dat wordt gewaardeerd! Het spaarprogramma stelt je in staat om niet alleen aankopen, maar ook aankoop ondersteund gedrag te belonen. Met de data die je in het spaarsysteem verzamelt, personaliseer je je communicatie en spaaracties. Hoe persoonlijker uw acties, hoe hoger de conversie. Én je bent weer een stap verder in het vergroten van klantloyaliteit.
Cadeautjes krijgen, vinden klanten altijd leuk. Kies een spontaan moment voor het aanbieden van een gepersonaliseerde cadeaukaart. Bijvoorbeeld bij het 10-jarig bestaan van uw bedrijf; volledig in feestelijke huisstijl. Dit kan richting consumenten, maar is ook voor de B2B-markt een geschikt relatiegeschenk. Een fysieke cadeaukaart met mooie cadeauverpakking heeft een hoge attentiewaarde. Een digitaal cadeaukaart systeem is snel te realiseren en goed meetbaar. Afhankelijk van het doel en de wensen kies je de cadeaukaart die bij jouw past.
Stimuleer waardevol klantgedrag door dit te belonen. Beloon niet alleen aankopen, maar ook kleinere doelen zoals een inschrijving voor de nieuwsbrief of invullen van een enquête. Met een digitale kras-en-win actie, die je gemakkelijk via e-mail aanbiedt, werk je op een leuke en laagdrempelige manier aan engagement. Omdat klanten op een positieve manier met jouw merk bezig zijn, vergroot je hun loyaliteit. Een volgende keer zullen deze klanten enthousiast over jouw merk praten.
Via e-mailcampagnes treed je op belangrijke momenten in de customer journey in contact met klanten. Denk aan een klanttevredenheidsonderzoek of welkomstcampagne. Wederom is het van belang niet alleen te focussen op aankopen, maar ook op belonen van gedrag. Je bent enorm blij met een klant die het klanttevredenheidonderzoek invult, laat dat ook merken! Met een goede e-mailstrategie vergroot je klantloyaliteit en behoudt je klanten. En wederom geldt hoe persoonlijker de boodschap, hoe hoger uiteindelijk de conversie.
Wil je op de hoogte blijven van onze artikelen over de wereld van klantloyaliteit? Schrijf je in voor onze Loyalty Mail voor meer inspiratie, kennis en vermaak.
Ondanks dat loyaliteitsactiviteiten steeds meer verschuiven naar de online omgeving, blijft het combineren met offline middelen relevant. Zo stimuleert een fysieke (kortings)voucher een aankoop in de offline omgeving, maar levert data op voor online activiteiten. Laat klanten een e-mailadres invullen op de voucher of een cijfer geven voor jouw dienstverlening. Beloon ze hiervoor. Grote kans dat je er nieuwe fans bij hebt.
Iedere klant heeft weleens extra, persoonlijke aandacht nodig. Bijvoorbeeld bij een klacht of bijzondere bestelling. Dit kan via een chat- of WhatsApp gesprek, maar soms geeft een menselijke stem en luisterend oor net dat beetje meer vertrouwen. Ga de telefoon niet uit de weg. Onderschat de kracht van persoonlijke telefonische toelichting, een excuus of bedankje niet. Andere (digitale) middelen ondersteunen het telefoongesprek. Denk aan een opvolgende e-mail met bevestiging van de afspraken of een digitale cadeaukaart als excuses voor de klacht.
Post heeft nog altijd een hoge attentiewaarde. Mailboxen lopen over, influencers brengen vaker gekleurd nieuws en er is behoefte aan rust en minder digitale prikkels. Een direct postmailing valt nu op en krijgt een hogere attentiewaarde krijgen. Het doel van een direct postmailing is om de klant te bereiken met een persoonlijke boodschap, op het juiste moment en in een vorm die tot actie aanzet. Een aankoop, nieuwsbrief inschrijving, websitebezoek, volgen van jouw social media of eventbezoek zijn allemaal waardevolle acties bij het bouwen aan klantloyaliteit. Voor een postmailing gebruik je bestaande data én je verdient er nieuwe data mee. Klantprofielen van jouw fans worden door de juiste combinatie van on- en offline loyaliteitsmiddelen stap-voor-stap opgebouwd.
Vaak zien we dat de focus bij een evenement op het verkrijgen van nieuwe bezoekers ligt. Terwijl het vasthouden van eerdere bezoekers goedkoper en waardevoller is. Dat zijn uw (potentiele) fans. Gebruik de tijd vóór, tijdens en ná een evenement voor het bouwen aan de relatie met bezoekers.
Voor het evenement:
Tijdens het evenement:
Na het evenement:
Het verrassen, boeien en binden van klanten is een proces dat nooit klaar is. Een loyale klant, blijft alleen een loyale klant als u hieraan aandacht blijft besteden.
Ons kenniscentrum staat vol blogs over dit onderwerp! Heb je hulp nodig bij het maken van een loyaliteitsplan? dbf adviseert graag over de beste middelen voor jouw merk of organisatie. Vul het contactformulier hieronder in.
Stel een vraag of vraag vrijblijvend meer informatie aan.
Form has been submitted successfully!