Als ondernemer of marketeer weet je ongetwijfeld al hoe belangrijk het is om klanten aan je bedrijf te binden. Een bijzonder effectieve manier om dit te doen is via een loyaliteitsprogramma dat klanten beloont om voor jouw bedrijf te kiezen. We zien steeds vaker dat bedrijven hiervoor kiezen
Er zijn enorm veel mogelijkheden. Hierdoor kan het moeilijk zijn om te beslissen welk type loyaliteitsprogramma het meest geschikt is voor jouw bedrijf. Daarom bekijken we in dit artikel enkele van de meest succesvolle en effectieve loyaliteitssystemen. Aan het eind heb je hopelijk een beter idee welk type loyaliteitsprogramma voor jouw bedrijf het beste is.
Loyaliteitsprogramma's zijn belangrijk voor bedrijven om diverse redenen. Hier zijn enkele duidelijke voordelen:
Sterkere klantenbinding: loyaliteitsprogramma's helpen bedrijven klanten te behouden door klanten te belonen voor hun herhaalde aankopen. Dit leidt tot meer klantenbinding en een hogere waarde per klant.
Hogere omzet per klant: bonusprogramma´s kunnen bestaande klanten en nieuwe klanten aanmoedigen om meer uit te geven bij je bedrijf. Loyale klanten ontvangen beloningen wanneer ze dit doen. Dit leidt tot meer verkoop en inkomsten voor het bedrijf.
Accuratere klantgegevens: bij spaarprogramma´s worden vaak klantgegevens verzameld. Denk aan zaken als de aankoopgeschiedenis en voorkeuren van een klant. Deze gegevens worden gebruikt om de klantervaring te verbeteren en marketing te personaliseren voor loyale klanten. Een voorbeeld van loyaliteitsprogramma's die dit doen zijn de bonuskaarten van AH en Jumbo.
Sterkere merkreputatie: loyaliteitsprogramma's helpen bedrijven een positieve reputatie op te bouwen door te werken aan hun de klanttevredenheid. Uit onderzoek blijkt dat een hogere klanttevredenheid leidt tot meer klantentrouw en positieve mond-tot-mondreclame.
Er zijn heel wat verschillende soorten loyaliteitssystemen. Het specifieke systeem dat een bedrijf kiest hangt af van de aard van het bedrijf en de behoeften van de (potentiële) klanten.
Enkele types van beloningsprogramma's voor klanten die vaak voorkomen in Nederland zijn:
Puntenprogramma's: bij dergelijke spaarprogramma's verdienen klanten punten voor elke aankoop die ze doen. Ook ontvangen ze bijvoorbeeld punten voor specifieke acties, zoals het aanbrengen van nieuwe klanten of het invullen van enquêtes. Deze punten kunnen ingeruild worden voor beloningen, zoals kortingen, gratis producten of speciale voordelen.
Programma's met niveaus: deze programma's hebben verschillende niveaus of levels die klanten doorlopen op basis van hun betrokkenheid of uitgaven. Klanten op hogere niveaus krijgen extra voordelen, zoals een voorkeursbehandeling of exclusieve toegang tot speciale evenementen.
Lidmaatschapsprogramma's: bij deze systemen betalen de klanten een vergoeding om lid te worden en krijgen zij speciale kortingen of voordelen. Een voorbeeld hiervan is Bol Select. Kijk hieronder voor meer loyaliteitsprogramma voorbeelden.
Hybride programma's: in deze spaarprogramma's worden elementen van verschillende soorten loyaliteitsprogramma's gecombineerd, zoals punten en extra voordelen voor leden. Daardoor bied je klanten een meer gepersonaliseerde en flexibele beloning.
Booking.com Genius
Dit spaarprogramma beloont klanten voor hun loyaliteit aan Booking.com met exclusieve kortingen, kamerupgrades en andere voordelen. Hoe vaker je gebruik maakt van Booking Genius hoe hoger je kortingen en hoe goedkoper het is om een kamer te boeken. Ook krijg je goedkope of gratis upgrades krijgen naar een betere kamer als trouwe klant.
Albert Heijn Bonuskaart
Met de bonuskaart van Albert Heijn verdienen klanten punten voor aankopen in de winkel. Die punten kun klanten niet alleen inwisselen voor kortingen maar ook voor andere voordelen. Via de bonuskaart ontvangt de klant op basis van zijn koopgedrag ook persoonlijke kortingen op bepaalde producten. Ook de grote concurrent van de AH - Jumbo - maakt gebruik van een vergelijkbaar bonusprogramma.
KLM's Flying Blue
Dankzij dit programma sparen klanten voor vluchten met KLM en haar partners zogenaamde air miles sparen. Die punten wisselen zij in voor goedkopere vluchten en hotelovernachtingen. Hoe langer de afstand die je vliegt, hoe meer punten je krijgt en hoe groter de beloningen.
Het spaarprogramma van Shell
Klanten sparen in dit programma punten van de Nederlandse olie- en gasmaatschappij Shell voor aankopen bij Shell-tankstations. Die punten kunnen worden ingewisseld voor kortingen op brandstof en enkele andere beloningen. Dit is een goed voorbeeld van loyaliteit opbouwen in een competitieve sector.
Starbucks Rewards
Via Starbucks Rewards verdienen klanten punten voor elke aankoop bij Starbucks. Die punten wisselen zij in voor voordelen zoals gratis drankjes, eten en kortingen. De app van Starbucks werkt wereldwijd. Dus of je nu in Amsterdam een koffie koopt of in NYC, je blijft punten sparen.
Amazon Prime
Amazon Prime is het lidmaatschapsprogramma van Amazon. Prime-members genieten van vele voordelen. Denk aan snellere verzending (soms met levering op dezelfde dag), streaming van films en tv-shows, gratis games en andere voordelen.
Dit is een membership rewardsprogram waar je maandelijks voor moet betalen om lid te blijven. Een vergelijkbaar programma is bijvoorbeeld Bol Select. Ook daar betaal je een vergoeding voor bepaalde voordelen, zoals snellere levering en een eenvoudigere retour.
MijnKPN
MijnKPN is het loyaliteitsprogramma van KPN, een van de belangrijkste telecomproviders in Nederland. Leden van MijnKPN sparen punten voor het gebruik van KPN-diensten waarmee klanten kortingen op producten en diensten kunnen krijgen. Ook heeft het programma partnerbedrijven die een korting aanbieden wanneer je MijnKPN punten gebruikt om bij hen aankopen te doen.
Er bestaat geen uniform antwoord op de vraag wanneer een bedrijf met een klantenbindingsprogramma moet beginnen. Uiteindelijk hangt het af van de specifieke behoeften en doelstellingen van je bedrijf. In bepaalde gevallen is het investeren in zo een programma niet de moeite waard.
Dat gezegd hebbende, zijn er een paar factoren die een onderneming helpen bepalen of het een goed moment is om met je loyaliteitssysteem te starten:
Loyaliteitsprogramma's zijn het meest effectief als een bedrijf al een vast klantenbestand heeft dat het kan belonen. Als je net begint met je bedrijf heb je nog niet veel klanten. Het is dan voordeliger om je te richten op het opbouwen van je klantenbestand voordat je een loyalty programma opzet.
Zoals je ziet in de voorbeelden, loyaliteitsprogramma's zijn een geweldige manier om jouw klanten aan te moedigen om zaken te blijven doen met jouw bedrijf. Ook als het moeilijk blijkt klanten te behouden en aan te trekken, kan een spaarprogramma een goede manier zijn om dit te doen.
Een loyaliteitsprogramma implementeren en beheren kost tijd en moeite. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je de middelen hebt om het spaarprogramma goed uit te werken. Hieronder vallen zaken als arbeidstijd, marketingbudget en technologie om het programma op te zetten en te beheren. Een betrouwbare partner zoals dbf kan je hierin assisteren en adviseren.
De afweging om een loyaliteitssysteem te starten moet op basis van een zorgvuldige afweging van de behoeften van je bedrijf gebeuren. Ga na of je de capaciteit hebt om de nodige middelen in te zetten om het programma succesvol te maken.
Het beginnen - of uitbreiden - van een klantenbindingsprogramma kan een geweldige manier zijn voor het belonen van klanten en ze te behouden. Hier zijn enkele stappen die je kunt nemen om aan de slag te gaan:
Bepaal je doel
Bepaal voordat je een spaarprogramma opzet jouw doelen. Wil je bijvoorbeeld de klantenbinding verhogen, de verkoop stimuleren of waardevolle klantgegevens verzamelen? Met duidelijke doelen maak je een loyalty programma maken dat aansluit bij de behoeften van je bedrijf.
Bepaal je doelgroep
Bedenk voor wie je loyaliteitsprogramma bedoeld is. Kijk naar andere loyaliteitsprogramma voorbeelden om inspiratie op te doen. Ga na of het programma open staat voor alle klanten, of is het gericht op specifieke segmenten van je klantenbestand?
Met behulp van een korte enquête kun je je doelgroep analyseren. Dit helpt je met het afstemmen van het programma op hun behoeften en voorkeuren.
Er zijn veel verschillende soorten loyaliteitsprogramma's om uit te kiezen. Denk aan op punten gebaseerde programma's en op niveaus gebaseerde spaarprogramma's. Bedenk welk type programma het beste past bij de behoeften en doelstellingen van je bedrijf en je doelgroep.
Als je eenmaal een duidelijk beeld hebt van hoe je loyaliteitsprogramma eruit zal zien, is het tijd om het op te zetten. Het is ook belangrijk om dit programma te blijven verbeteren om de beste resultaten te behalen.
Wil je meer weten over loyaliteitsprogramma's en hoe je een eigen loyaliteitsprogramma het best implementeert? dbf kan jouw onderneming van A tot Z bijstaan in het opzetten van een effectief loyaliteitsprogramma. Lees hier meer over onze loyaliteitsprogramma´s!
Form has been submitted successfully!