Een pakkende sales promotion opzetten: 4 kernpunten

terug naar kenniscentrum

Een sales promotion campagne is een geweldige manier om mensen aan te zetten tot het afnemen van een product of dienst. Aan de hand van 4 kernpunten belichten we de voor- en nadelen van een sales promotion campagne.

1. Doelgroep segmenteren voor goede sales promotion

Sales promotions hebben de mooie eigenschap om voor een groot publiek toegankelijk te kunnen zijn. Dat is ook gelijk één van de nadelen. Vaak nog zien we dat marketeers een zo groot mogelijk netwerk met hun uitingen aanspreken. Dit werkt averechts. Een groter bereik wil niet direct zeggen dat de conversie hoger is. Bij een groot, algemeen bereik zal een relatief klein deel daadwerkelijk de gewenste actie uitvoeren (aankoop doen, e-mailadres achterlaten, inschrijven voor event etc.).

Ga eerst na wie je wilt bereiken met je actie. Inzicht in je huidige klanten helpt hierbij. Welke data heb je? Misschien is een (klein) onderzoek of visualisatie van data nodig om je inzichten te verbreden? Pas als je de doelgroep helder hebt, kun je de inhoud van een sales promotion verzinnen. Wat maakt jouw product of dienst uniek voor de klant?

Marketing services marketing dashboard dbf

2. Maak meetbare doelstellingen

Zonder doelstelling weet je nooit of een sales promotion succesvol was. Marketeers met een duidelijke doelstelling voor hun salescampagne gaan gerichter te werk en kunnen sturen op resultaat. Is je doel om nieuwe klanten te werven of om klanten terug te laten komen? Of wil je dat klanten meer besteden per bezoek? De doelen dienen SMART geformuleerd te worden (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden). Bijvoorbeeld: ons doel is om binnen 2 maanden 5% meer verkopen te realiseren onder onze huidige online klanten in de leeftijdscategorie 30-40 jaar.

Een sales promotie is in eerste instantie gericht op de korte termijn. Dit wordt vaak gezien als een nadeel. Maar even slim is het om er langere termijn doelstellingen bij te betrekken. Kun je extra klantdata verzamelen met de sales promotion? Bijvoorbeeld een geboortedatum, productvoorkeur of -interesse. Deze klantdata is zeer waardevol voor volgende marketingcampagnes.

3. Eindeloze mogelijkheden: maak een keus!

Hoe promoot je jouw sales promotion? De mogelijkheden zijn eindeloos: exposure door beeldmateriaal, flyers en folders, mond-tot-mond reclame, social media, website, e-mail, publicaties en persberichten. Kies de kanalen en middelen die passen bij de doelgroep en doelstellingen. En het budget. Met een goede database is e-mail een relatief goedkoop en effectiefmiddel om in te zetten.

4. Voeg waarde toe aan sales promotions

Sales promotions zijn een kans om waarde toe te voegen aan een merk. Om positief in beeld te zijn bij (potentiele) klanten. Goede sales promotions zijn in staat het verhaal van het merk te vertellen, uniek te zijn en exclusiviteit te bieden. Net als alle marketingacties dient een sales promotion doordacht te zijn en geen redmiddel om snel omzet te verhogen. Dan loop je zelfs het risico dat klanten je de rug toekeren.

Wil je aan de slag met een gerichte sales promotion? Wij helpen marketeers met:

  • het opschonen, ordenen en segmenteren van klantenbestanden;
  • het produceren van (online) vouchercampagnes;
  • (online) kraskaart systeem;
  • (online) spaarsysteem;
  • het inregelen, versturen en analyseren van post en e-mailings.

Neem contact met ons op en wij beantwoorden graag al je vragen: info@dbf.nl of 010 - 264 60 60