How to: Datadriven marketing zonder third-party cookies

terug naar kenniscentrum

Third-party cookies zijn aan het verdwijnen, en daarmee wordt de wereld van datadriven marketing steeds ingewikkelder. Want zonder data, geen gepersonaliseerde marketing. Gelukkig blijven first-party cookies (eigen klantdata) gewoon bestaan. Nu is het aan data-marketeers de taak om anders te gaan denken en werken. Hoe verzamel je je eigen klantdata, zonder het overzicht kwijt te raken?

Omdat het beheren van first-party klantdata al 22 jaar onze expertise is, hebben we 3 tips voor deze marketeers. Zo kan je snel aan de slag met eigen data.


Wat is data driven marketing?

Vroeger hadden bedrijven heel weinig informatie over hun klanten. Ze wisten niet waar hun klanten precies vandaan kwamen, of wie hun advertentie in de krant hadden gezien. Met de komst van het internet is daar verandering in gekomen: dankzij data weten we steeds meer over (potentiële) klanten. We kunnen steeds beter zien wie onze websites bezoeken, wie ons volgt op social media en wie er al een tijdje een product in zijn winkelmandje heeft liggen. En hier kan je slim op inspelen met de marketing.

Marketingtechnieken die gebaseerd zijn op data, worden datadriven marketing genoemd. Door informatie te verzamelen over bezoekers en klanten, kan je een beeld schetsen van wie die personen zijn en waar ze naar op zoek zijn. Daar kun je vervolgens op inspelen, door bijvoorbeeld gepersonaliseerde content te maken, een gerichte aanbieding te doen of een cadeautje te sturen op de verjaardag van je klant.

Voorbeelden van data zijn:

  • Bezoekersgedrag op je website
  • Ingevulde contactformulieren
  • Gegevens van klanten die een aankoop hebben gedaan


Het verschil tussen first-party en third-party data

First-party data is data die je zelf verzamelt met je eigen bronnen. Denk aan jouw website, loyalty systeem of social media. Het voordeel van dit soort data is dat je het zelf in de hand hebt, en dat het gratis is.

Third-party data is data die uit andere bronnen komt, denk aan social media platformen. Het voordeel hiervan is dat het schaalbaar is. Het nadeel is dat het kostbaar is, en dat er steeds meer regelgeving komt die het gebruik hiervan beperkt. Daarom is het slim om meer gebruik te maken van first-party data.


3 tips om je eigen klantdata te verzamelen

Dus je wilt first-party data gaan inzetten om gerichtere marketing te kunnen doen. Hoe pak je dat aan? Hieronder hebben we drie tips op een rijtje gezet om te beginnen met je eigen klantdata verzamelen.

1. Beheer eigen klantdata centraal

Klantdata kan door allerlei systemen verzameld worden. Om hier overzicht in te bewaren, is het belangrijk dat je deze first-party data centraliseert. Met andere woorden; sla de data op en beheer het allemaal in één dataplatform. Van daaruit kun je de data analyseren om er verbanden en kansen in te zien.

2. Maak koppelingen tussen datasystemen

Het centraliseren van klantdata in één platform gaat niet van de ene op de andere dag. Een andere mooie optie is het koppelen van de systemen die je al hebt. Zo hoef je niet direct een nieuw platform in te richten, maar leveren jouw databronnen wél al nieuwe inzichten op.

3. Ga op nieuwe manieren eigen klantdata verzamelen

Systemen zijn belangrijk, maar zonder data die de systemen vullen, heb je niets. Ga dus vooral op zoek naar nieuwe manieren om meer data uit eigen bronnen te verzamelen. Denk aan de download van een brochure of e-book, inschrijving voor een webinar, interactieve games of een loyaliteitsprogramma. Hoe meer data je hebt uit eigen kanalen, hoe beter jouw bedrijf is voorbereid op het cookieloze tijdperk.


Vol ideeën de zomer in? Doe een inspiratiesessie

Lijkt het je interessant om met ons van gedachten te wisselen over datadriven marketing? We hebben in juli en augustus ruimte voor een aantal gratis klantdata inspiratiesessies. Online of op locatie.

We gaan persoonlijk met je in gesprek en beloven dat je na de sessie aan de slag kunt met nieuwe ideeën voor datadriven werken.

Boek hier jouw inspiratiesessie