In 6 stappen een zakelijk loyaliteitsprogramma opzetten

terug naar kenniscentrum

Op de consumentenmarkt zijn loyaliteitsprogramma’s niet meer weg te denken. Bijna iedere winkel of webshop werkt met een spaar- of beloningssysteem om klanten te binden. De B2B-markt is anders. Beslissingsprocessen zijn langer en impulsaankopen komen zelden voor. Maar ook bij B2B-bedrijven werken mensen die beslissen over aankopen en leveranciers. Mensen die je aan je kunt binden met een B2B loyaliteitsprogramma voor de markt. In deze blog lees je hoe in 6 stappen een zakelijk loyaliteitsprogramma kunt opzetten.

Stap 1: Analyseren van beschikbare klantdata

Om te beginnen wil je weten welke klantdata je al hebt. Bedrijfsgegevens, contactpersonen, bestelgeschiedenis, orderwaardes enzovoort. Door deze gegevens te analyseren krijg je inzicht in wie je klanten zijn en welke loyaliteitsacties daarbij kunnen passen.

Stap 2: Verzamelen van basisgegevens

Zijn er geen of weinig klantgegevens beschikbaar, dan is het belangrijk te beginnen met het verzamelen van basisgegevens. Een naam en e-mailadres is al voldoende om te starten. Bekijk de opties om dit op een leuke en klantvriendelijke manier te doen, bijvoorbeeld via een winactie of toezending van een gratis e-book.

Stap 3: Inrichten zakelijk loyaliteitsprogramma

Op basis van de verzamelde klantgegevens kun je het beloningsproces gaan inrichten. Waar ga je jouw zakelijke klanten mee verblijden? Een digitale cadeaubon bij een X aantal spaarpunten? Of een jaarlijkse korting bij een minimale orderwaarde? Stel vast met welke premiums en voorwaarden je van start gaat. Zowel in een digitaal bestelsysteem als bij face-to-face verkoop kun je spaardoelen voor de klant formuleren. Je kunt van start!

Loyaliteitsprogramma b2b bonus

Stap 4: Personaliseren aanbiedingen

Heb je na een tijdje flink wat klantdata verzameld? Dan kun je een stapje verder gaan. Weet je dat klant Y ieder jaar 5 aankopen doet. En zie je tegen het einde van het jaar dat hij pas 2 aankopen heeft gedaan? Tijd voor actie! Met een gepersonaliseerd aanbod per e-mail en een leuke beloning bij minstens 2 nieuwe aankopen, trek je hem vast over de streep.

Stap 5: Analyseren en verrijken van klantdata

Het inrichten van een zakelijk loyaliteitsprogramma is een doorgaand proces. Zodra de eerste loyaliteitsacties draaien, wordt je klantdata verrijkt met nieuwe gegevens. Daar kun je van leren en je acties hierop verbeteren, omzet verhogen en klantloyaliteit vergroten.

Stap 6: Meten en visualiseren van resultaten

Analyseren op basis van klantlijsten en dataoverzichten in soms lastig. Het geeft je niet direct de inzichten om je zakelijk loyaliteitsprogramma bij te sturen. Klantgegevens en campagneresultaten weergeven in grafieken, tabellen en kaartjes geeft nieuwe inzichten. Zorg dat je data visueel gemaakt wordt in een marketing dashboard met duidelijke KPI’s.

Een succesvol zakelijk loyaliteitsprogramma is onlosmakelijk verbonden met voldoende en de juiste klantdata. Deze gegevens zijn het uitgangspunt voor je loyaliteitsacties en de sleutel tot waardevolle campagnes.

Aan de slag!

Wij leveren complete loyaliteitssystemen aan B2B bedrijven. Kant-en-klaar of op maat gemaakt. Ook aan de slag met het belonen en binden van je zakelijke klanten? Lees meer over ons B2B loyaliteitsprogramma of vraag een vrijblijvende offerte aan.

Contact opnemen

Vul het contactformulier in voor het stellen van je vraag, opvragen van een offerte of het maken van een afspraak. Wij nemen spoedig contact met je op.

Wij zijn dbf. Wij helpen organisaties succesvol te zijn in klantcontact, data management en loyaliteitsprogramma's. Wij zorgen dat jouw klanten, loyale klanten worden!

Form has been submitted successfully!