Klantdata verzamelen: do’s en don’ts

terug naar kenniscentrum

Door de gegevens van je klanten te verzamelen en te analyseren, krijg je inzicht in hun behoeftes en interesses. Hier kan je vervolgens je marketing, aanbod en loyaltyprogramma op afstemmen. Zo trek je meer leads aan én vergroot je de klanttevredenheid.

Het is dus belangrijk om je eigen klantdata te verzamelen. Maar hoe pak je dat aan? Waar moet je rekening mee houden? In dit artikel vind je alle do’s en don’ts op een rijtje.


Do: Meten en verzamelen

Documenteer alle gegevens die je kunt verzamelen over bezoekers, leads en klanten. Hoe meer je weet, hoe beter je hierop in kan spelen.

Denk bijvoorbeeld aan demografische gegevens, zoals locatie, functie en leeftijd, maar ook aan interesses en branche. En vergeet je website Analytics en CRM systeem niet; zo kan je meten wat je klant doet. Denk bijvoorbeeld aan surfgedrag, koopgedrag, herhaalaankopen en customer lifetime value.


Do: Verzamel first-party data

Tot voor kort werd er veel gebruik gemaakt van third-party data, oftewel data die je kon inkopen van een externe bron. Maar third-party data zijn steeds meer aan het verdwijnen. Mede dankzij nieuwe regelgeving wordt het steeds moeilijker om deze bronnen te gebruiken. Daarom is het beter om First-party data te verzamelen.


Don’t: Klantgegevens handmatig bewaren

Het komt nog wel eens voor dat marketeers hun data handmatig opslaan. Denk aan Excel bestandjes, verdwaalde gegevens in de mailbox, of data die verspreid is over verschillende systemen.

Dit zorgt ervoor dat de data niet goed beveiligd is, waardoor er lekken kunnen ontstaan. Bovendien is dit niet overzichtelijk, waardoor je de data niet kunt analyseren en inzetten voor campagnes. En van automatisering kan zo al helemaal geen sprake zijn. Handmatig bewaren is dus een echte no-go.


Do: Creëer overzicht in je klantdata

Om klantdata te kunnen inzetten, moet je het kunnen analyseren. Daarom is het belangrijk om alle data op één plek te hebben. Gebruik de juiste software om data uit verschillende systemen te koppelen en heldere dashboards te maken. Zo kan je alles over je klant makkelijk terugvinden.


Don’t: Niets doen met je data

Jouw bezoekers, leads en klanten laten overal sporen achter. Hier kan je inzichten uit halen om je bedrijf te laten groeien. Er zijn wel 1001 manieren om klantdata in te zetten om meer leads aan te trekken, klanten te binden en de klanttevredenheid te vergroten. Het is zonde om die kansen te laten liggen.


Do: klantdata verrijken

Hoe completer de gegevens, hoe waardevoller ze zijn. Klantdata verrijken betekent het op orde brengen van je gegevens. Dit houdt onder andere in: het samenbrengen van data uit verschillende systemen, ontdubbelen en opschonen, datamining en meer gegevens verzamelen. Op die manier weet je zeker dat jouw campagnes op de juiste doelgroepen draaien en de beste resultaten zullen behalen.


Meer informatie ontvangen over klantdata verzamelen? Vul het contactformulier in of bel met één van onze specialisten. We helpen je graag met jouw vraagstuk.


Neem contact met ons op