Klantdata verzamelen: do’s en don’ts

terug naar kenniscentrum

Het analyseren van de gegevens van je klanten geeft inzicht in hun behoeftes. Hier stem je vervolgens je marketing, aanbod en loyalty programma op af. Zo trek je meer leads aan én vergroot je de klanttevredenheid. Het is dus belangrijk om je eigen klantdata te verzamelen. Maar hoe pak je dat aan? Waar moet je rekening mee houden? In dit artikel vind je de belangrijkste do’s en don’ts op een rijtje.


+ Do: meten en verzamelen

Documenteer degegevens die je kunt verzamelen over bezoekers, leads en klanten. Hoe meer je weet, hoe beter je hierop in kan spelen. Denk bijvoorbeeld aan demografische gegevens, zoals locatie, functie en leeftijd. Maar ook aan interesses en branche. En vergeet je website Analytics en CRM systeem niet; zo kan je meten wat je klant doet. Surfgedrag, koopgedrag en herhaalaankopen.


+ Do: verzamel first-party data

Tot voor kort werd er veel gebruik gemaakt van third-party data. Oftewel data die je inkoopt van een externe bron. Maar third-party data is steeds meer aan het verdwijnen. Mede dankzij nieuwe regelgeving wordt het steeds moeilijker om deze bronnen te gebruiken. Daarom is het nuttiger om First-party data te verzamelen.


- Don’t: klantgegevens handmatig bewaren

Het komt nog wel eens voor dat marketeers hun data handmatig opslaan. Denk aan Excel bestandjes, verdwaalde gegevens in de mailbox, of data verspreid over verschillende systemen. Dit zorgt ervoor dat de data niet goed beveiligd is. Bovendien is dit niet overzichtelijk, waardoor je de data niet kunt analyseren en inzetten voor campagnes. En van automatisering kan zo al helemaal geen sprake zijn. Handmatig bewaren is dus een echte no-go.


+ Do: creëer overzicht in je klantdata

Om klantdata in te zetten, moet je het kunnen analyseren. Daarom is het belangrijk om alle data op één plek te hebben. Gebruik de juiste software om data uit verschillende systemen te koppelen en heldere dashboards te maken. Zo vind je alles makkelijk terug.


- Don’t: niets doen met je data

Jouw bezoekers, leads en klanten laten overal sporen achter. Hier kan je inzichten uit halen om je bedrijf te laten groeien. Er zijn wel 1001 manieren om klantdata in te zetten. Het is zonde om die kansen te laten liggen.


+ Do: klantdata verrijken

Hoe completer de gegevens, hoe waardevoller ze zijn. Klantdata verrijken betekent het op orde brengen van je gegevens. Dit houdt in: het samenbrengen van data uit verschillende systemen, ontdubbelen en opschonen, datamining en meer gegevens verzamelen. Op die manier weet je zeker dat jouw campagnes op de juiste doelgroepen draaien en de beste resultaten behalen.



Meer lezen over data en loyalty?

Ons kenniscentrum staat vol blogs over dit onderwerp! Heb je hulp nodig bij het maken van een loyaliteitsplan? dbf adviseert graag over de beste middelen voor jouw merk of organisatie. Heb je al een concrete wens? Vul dan onderstaand formulier in. We nemen contact met je op en beantwoorden al je vragen.

Contactformulier

Form has been submitted successfully!