Scoren met een loyaliteitsprogramma in de horeca

terug naar kenniscentrum

5 onmisbare elementen van een loyaliteitsprogramma in de horeca

Nieuwe gasten zijn fijn, maar gasten die vaker terugkomen zijn nog fijner. Wil je gasten vaker terugzien in de zaak? Denk dan eens aan een loyaliteitsprogramma. Maar hoe start je met een loyaliteitsprogramma in de horeca? Wij zetten vijf elementen die je zeker niet mag vergeten op een rijtje.

1. Digitale of fysieke spaarkaart

Het belangrijkste onderdeel van een loyaliteitsprogramma in de horeca is de digitale spaarkaart (met QR-code). Gasten sparen hiermee digitaal punten bij iedere aankoop in jouw zaak. Met deze punten ontvangen zij op een later moment korting of een andere mooie beloning. Dat kun je helemaal zelf bedenken. Het voordeel van een digitale spaarkaart is dat gasten die altijd bij zich hebben in hun smartphone (iOs Wallet/Android Pass Wallet). Uiteraard behoort een fysieke spaarkaart ook tot de mogelijkheden.

Jouw moment kaart

fysieke spaarkaart

Jouw moment mobiele spaarkaart

digitale spaarkaart

2. Koppeling van loyaliteitsprogramma met kassasysteem

Het makkelijkste is om een loyaliteitssysteem te koppelen aan het kassasysteem. De meeste horecaondernemers willen liever niet werken met extra scanners of computers. Met een koppeling tussen het kassasysteem en loyaliteitssysteem kun je direct spaarpunten toevoegen, afboeken of verzilveren in het kassasysteem. Bij meerdere vestigingen of kassa’s werk je zo ook met een eenduidig en goed meetbaar systeem.

3. Persoonlijke communicatie met gasten

Van jouw spaarkaarthouders verzamel je bij aanmelding een aantal basisgegevens, waaronder een e-mailadres. Dit stelt je in staat persoonlijke loyaliteitsacties per e-mail te versturen. E-mailmarketing is een betaalbare en effectieve manier om met gasten in contact te blijven. Denk aan een mooie verjaardagskorting of voordeel in dalperioden. Met een digitaal systeem laad je deze voordelen direct op de spaarkaart van jouw vaste gasten. Gemakkelijk én persoonlijk.

4. Waardevolle voordelen

Zorg dat je de gasten die meedoen met jouw loyaliteitsprogramma mooie voordelen biedt. Unieke voordelen die andere gasten niet krijgen. Zorg dat jouw fans zich speciaal voelen. Je doet niemand een plezier met acties die niet relevant zijn. Als je bijvoorbeeld van een klant weet dat hij/zij vegetariër is, zou je hier op in kunnen spelen door hem/haar een aanbieding voor de nieuwe vegaburger te sturen.

5. Inzicht in koopgedrag, besteding en loyaliteit

Een loyaliteitsprogramma levert waardevolle marketing informatie op. Wie zijn je vaste gasten? Hoe vaak bezoeken ze jouw zaak? Hoeveel geven ze uit? Voor welke aanbieding komen ze speciaal naar jou? Maak deze informatie overzichtelijk in een marketing dashboard. Hiermee heb je snel en eenvoudig inzicht in het koopgedrag van vaste gasten. Ook is het nuttig om bij te houden hoe jouw loyaliteitsacties presteren. Voldoet het aan jouw doelstellingen?

Aan de slag!

Wij zijn partner van unTill kassasystemen. Wij leveren complete loyaliteitssystemen aan de horeca. Kant-en-klaar of op maat gemaakt. Ook aan de slag met het belonen en binden van je gasten? Vraag vrijblijvend meer informatie aan.

neem contact op >

_klantcase

Form has been submitted successfully!