Outbound bellen omvat al het uitgaande telefoonverkeer van een organisatie. In tijden van digitalisering geloven wij nog altijd in de effectiviteit van persoonlijk telefonisch contact met klanten en dan met name in een combinatie van communicatiemiddelen die elkaar ondersteunen en opvolgen.
Persoonlijk klantcontact, op het juiste moment, helpt je jouw doelen te bereiken. We delen graag een aantal tips van onze klantcontact specialisten over servicegericht outbound bellen.
Outbound bellen kun je grofweg opdelen in twee typen gesprekken: commercieel of informatief. Hierbinnen heb je enerzijds te maken met bestaande klanten, anderzijds met prospects. Wat je doel of doelgroep ook is, stel service altijd voorop in het telefonische klantcontact.
Bel je bijvoorbeeld over de verlenging van een abonnement, maar heeft de klant een opmerking over het huidige abonnement? Zorg eerst dat je de klant van dienst bent, alvorens je het gesprek richt op jouw doelen. Niemand wordt enthousiast van een opdringerig verkoopverhaal.
Het belscipt is voor klantcontact specialisten een handige ondersteuning om een gesprek op de gewenste manier te voeren, maar het is ook een valkuil. De persoon aan de andere kant van de lijn wil je niet het gevoel geven dat je een “standaard praatje” voorschotelt. Blijf menselijk. Luister oprecht naar wat de klant of prospect te vertellen heeft. Dit zal enerzijds het gesprek makkelijker laten verlopen. Anderzijds geeft het je ook veel informatie over de persoon aan de andere kant van de lijn.
Outbound bellen is voor jou op het moment van bellen belangrijk. Voor degene die je opbelt, kan de urgentie anders liggen. Iemand is druk bezig, onderweg of aan het werk; vaak onverwachts wil jij vragen stellen. Niet iedereen kan of wil op dat moment tijd voor je vrijmaken. Hoe ga je hier mee om?
Zorg dat je heel kort kan vertellen waar je voor belt en maak de urgentie voor de klant of prospect direct bondig duidelijk. Iemand kan dan zelf beslissen of dit het moment is om hier tijd voor te maken. Maak anders een afspraak voor een later belmoment. Als je een afspraak maakt, kom deze belofte dan ook na.
Wanneer je klanten of prospects belt, wil je voorkomen dat je irrelevante vragen stelt of verkeerde informatie geeft. Een misplaatste vraag aan het begin van een gesprek kan een negatieve invloed hebben op het vervolg. Het zal je meer moeite kosten deze persoon weer voor je te winnen.
Een goede voorbereiding en volledige data geven je een goede start (en zelfvertrouwen) in het gesprek. Hiermee kun je een klant of prospect zelfs verrassen!
Benieuwd hoe? Lees onze blog over klantloyaliteit.
We snappen dat het niet altijd mogelijk is om zelf alle outbound telefonie te verzorgen. Daarom doen wij dat voor je! Binnen ons Klant Contact Centrum hebben wij een gespecialiseerd outbound team voor telefonie. Onze outbound specialisten zijn getraind in het voeren van uitgaande telefoongesprekken.
Meer informatie ontvangen over telefonische acquisitie uitbesteden? Of eens een kijkje nemen op ons Klant Contact Centrum? Vul het contactformulier in of bel met één van onze specialisten: 010 - 264 60 60. We helpen je graag met jouw vraagstuk.
Meer informatie ontvangen over telefonische acquisitie uitbesteden? Of eens een kijkje nemen op ons Klant Contact Centrum? Vul het contactformulier in of bel met één van onze specialisten. We helpen je graag met jouw vraagstuk.
Form has been submitted successfully!