Het is een begrip dat steeds vaker gebruikt wordt: citymarketing. Maar wat is citymarketing nu eigenlijk? Citymarketing is het zo goed mogelijk profileren van een stad, dorp, winkelstraat, winkelcentrum of meerdere verstedelijkte economisch met elkaar verbonden gebieden. De onderscheidende sterke kanten en een eigen identiteit staan hierbij centraal. Citymarketing richt zich op: bezoekers, bedrijven en bovenal de bewoners (de drie belangrijke b’s).
Het is niet te ontkennen: citymarketing is een trend. De concurrentiepositie van een gemeente bewaken is nog nooit zo belangrijk geweest. Door de globalisering kunnen bedrijven zich overal ter wereld vestigen; ook toeristen en bewoners gaan steeds meer op onderzoek uit. Veel steden houden zich bezig met citymarketing. Men bedenkt een hip imago, vergezelt dit met een pakkende slogan en prijst zich via een ronkende marketingcampagne aan. Op deze manier hoopt men toeristen en bedrijven aan te trekken en ondertussen de lokale middenstand en de bewoners vast te houden. Echter de tijd van een slimme slogan en een pakkend promotiepraatje is voorbij. Citymarketing is meer dan alleen promotie.
Citymarketing draait voor een groot deel om loyaliteit van bewoners, bezoekers en bedrijven. Een loyalty concept maakt het voor de lokale bevolking interessant om te shoppen en te consumeren in hun directe omgeving. Wanneer bewoners bij de ondernemers in de buurt consumeren, versterkt dit de lokale economie. Als bedrijven collectief samenwerken, zorgt dit automatisch voor een gevarieerd en aantrekkelijk aanbod van producten, diensten en belevenissen. Het levert de stad uiteindelijk meer winkelbezoek, een stijgende omzet en een positieve, persoonlijke beleving op.
Om extra voorzieningen te bieden, zetten bijna alle gemeenten het instrument stadpas in. Veelal voor specifieke doelgroepen, zoals mensen en gezinnen met een klein inkomen (minimaregeling), mantelzorgers (mantelzorgpas) of toeristen.
Het is voor gemeenten een hele puzzel om logistiek, budget en communicatie van deze regelingen uitvoerbaar en inzichtelijk te krijgen. In de digitale stadspas- en citymarketing platformen van dbf wordt dit makkelijk, duurzaam en overzichtelijk.
Ben je geïnteresseerd geraakt in de kansen van citymarketing en loyalty voor jouw stad, gemeente of dorp? Of wil eerst wat meer informatie, neem dan contact met ons op via onderstaand formulier of info@dbf.nl.
Form has been submitted successfully!