Wat is citymarketing?

Wat is citymarketing?

Het is een begrip dat steeds vaker gebruikt wordt: citymarketing. Maar wat is citymarketing nu eigenlijk? Citymarketing is het zo goed mogelijk profileren van een stad, dorp, winkelstraat, winkelcentrum of meerdere verstedelijkte economisch met elkaar verbonden gebieden. De onderscheidende sterke kanten en een eigen identiteit staan hierbij centraal. Citymarketing richt zich op: bezoekers, bedrijven en bovenal de bewoners (de drie belangrijke b’s).

Waarom is citymarketing belangrijk?

Het is niet te ontkennen: citymarketing is een trend. De concurrentiepositie van een gemeente bewaken is nog nooit zo belangrijk geweest. Door de globalisering kunnen bedrijven zich overal ter wereld vestigen; ook toeristen en bewoners gaan steeds meer op onderzoek uit. Veel steden houden zich bezig met citymarketing. Men bedenkt een hip imago, vergezelt dit met een pakkende slogan en prijst zich via een ronkende marketingcampagne aan. Op deze manier hoopt men toeristen en bedrijven aan te trekken en ondertussen de lokale middenstand en de bewoners vast te houden. Echter de tijd van een slimme slogan en een pakkend promotiepraatje is voorbij. Citymarketing is meer dan alleen promotie.

Loyalty en citymarketing: een gouden combinatie

Citymarketing draait voor een groot deel om loyaliteit van bewoners, bezoekers en bedrijven. Een loyalty concept maakt het voor de lokale bevolking interessant om te shoppen en te consumeren in hun directe omgeving. Wanneer bewoners bij de ondernemers in de buurt consumeren, versterkt dit de lokale economie. Als bedrijven collectief samenwerken, zorgt dit automatisch voor een gevarieerd en aantrekkelijk aanbod van producten, diensten en belevenissen. Het levert de stad uiteindelijk meer winkelbezoek, een stijgende omzet en een positieve, persoonlijke beleving op.

Voordelen van citymarketing op een rij

  • De lokale economie wordt gestimuleerd
  • De leefbaarheid van een stad of dorp voor bewoners verbetert
  • De zichtbaarheid van lokale bedrijven verbetert
  • De samenwerking tussen bedrijven binnen en stad of dorp vergroot de draagkracht en slagingskans van acties
  • Bewoners shoppen en consumeren meer in het eigen woongebied
  • De stad of het dorp trekt ook bewoners uit randgemeenten en toeristen


Stadspas als citymarketing instrument

Om extra voorzieningen te bieden, zetten bijna alle gemeenten het instrument stadpas in. Veelal voor specifieke doelgroepen, zoals mensen en gezinnen met een klein inkomen (minimaregeling), mantelzorgers (mantelzorgpas) of toeristen.

Het is voor gemeenten een hele puzzel om logistiek, budget en communicatie van deze regelingen uitvoerbaar en inzichtelijk te krijgen. In de digitale stadspas- en citymarketing platformen van dbf wordt dit makkelijk, duurzaam en overzichtelijk.

Meer weten over citymarketing en loyalty?

Ben je geïnteresseerd geraakt in de kansen van citymarketing en loyalty voor jouw stad, gemeente of dorp? Of wil eerst wat meer informatie, neem dan contact met ons op via onderstaand formulier of info@dbf.nl.

Contactformulier

Vraag vrijblijvend informatie aan.

Form has been submitted successfully!