Een Customer Data Platform (CDP) is een digitaal platform waarin zowel interne als externe klantgegevens centraal worden verzameld. Van telefonische contactmomenten tot nieuwsbrieflezers en van reviews tot winkelbezoeken. Zo’n platform is speciaal ontwikkeld voor marketeers, zodat zij vanuit een centraal klantbeeld kunnen werken.
Marketeers die (nog) niet met gecentraliseerde klantdata werken, lopen tegen beperkingen aan. Data uit verschillende systemen kan niet bij elkaar gebracht worden. In een CDP staat alle klantdata in één systeem en worden klantprofielen gevormd. Voor de marketeer een waardevol uitgangspunt om persoonlijke campagnes en gerichte communicatie in te zetten.
Een CDP past bij organisaties die gaan voor een data-gedreven aanpak; organisaties die veel klantdata verzamelen en hier strategisch en tactisch meer uit willen halen. Het benutten van een CDP gaat niet van de ene op de andere dag. Zet de start niet te laat in. De technologische ontwikkelingen op het gebied van datamarketing gaan snel. Vanuit het CDP kan een organisatie hierin meegroeien. CDP’s zijn veelal modulair opgebouwd, daarmee kun je het overzichtelijk houden. Wil niet alles tegelijk, maar stap op de CDP-trein en begin.
Geloof je in de waarde van klantdata en wil je daar meer uithalen? En past data-gedreven werken binnen de strategie van de organisatie? Ja, dan is een CDP het onderzoeken waard. Voor organisaties met relatief weinig data, zoals B2B bedrijven met een klein aantal klanten of een kleine specialistische webshop is een CDP niet haalbaar en ook niet nuttig. Dat betekent niet dat data-gedreven werken niet mogelijk is, alleen een heel platform is dan niet in verhouding met de hoeveelheid data.
Datamarketing is voor marketeers soms nog een berg ingewikkeld werk om tegenop te zien. Probeer de gedachte van “data is moeilijk” los te laten. Met een doordachte strategie en de juiste tools ga je de fun ervan inzien en blij worden van inzichten en resultaten.
Wij kunnen je daar als specialist op gebied van klantdata uiteraard bij helpen. Wij ontwikkelden ons eigen Customer Data Platform Marion. Hierin verzamelen, structureren en combineren online en offline data en geven marketeers daarmee inzicht in het gedrag van gebruikers.
Form has been submitted successfully!