We merken dat e-mailmarketing en marketing automation nog vaak met elkaar worden verward. Toch zijn het twee wezenlijk verschillende marketingvormen. Hoe zit dit precies?
E-mailmarketing vindt plaats over één kanaal: e-mail. Marketing automation gaat over verschillende kanalen. Over alle mogelijke kanalen; van online tot televisie en van magazine tot e-mail. Dat is wellicht ook waar de verwarring met e-mailmarketing vandaan komt. E-mail wordt vaak ingezet als één van de communicatiekanalen bij marketing automation. De essentie van marketing automation is het communiceren van jouw boodschap, op het juiste moment via het beste kanaal voor de doelgroep. Omdat e-mail een flexibel en goed meetbaar middel hiervoor is, is het vaak het eerste kanaal waar aan gedacht wordt bij marketing automation. Maar marketing automation omvat dus veel meer dan alleen e-mail.
E-mailmarketing kun je op ieder moment, eenmalig of als volledige campagne direct toepassen. Starten kan snel en gemakkelijk al met een lijst met e-mailadressen (natuurlijk wel volgens de AVG-wetgeving verkregen). Data kan gaandeweg opgebouwd, aangevuld en gecentraliseerd worden. Starten met marketing automation doe je juist vanuit een breed perspectief aan reeds verzamelde klantdata. Hoe ziet het klantprofiel eruit? Welke weg (customer journey) legt de klant af om uiteindelijk tot conversie te komen? Welke boodschap, communicatiemiddel en welk moment gaat bijdragen om tot deze conversie te komen? Ook hier bouw je gaandeweg nieuwe klantdata en inzichten op. Deze inzichten kunnen direct weer gebruikt worden om het volgende en beste contactmoment te plannen.
Wat de twee marketingvormen met elkaar gemeen hebben is automatisering. De aanpak is anders. Bij e-mailmarketing is automatisering een mogelijkheid, maar het hoeft niet. Je kiest voor een automatische serie van opvolgende e-mails of een losse campagne. E-mailmarketing kan onderdeel zijn van een grote campagne waarbij web advertenties of een brief de e-mailcampagne opvolgt of ondersteunt. Dat is nog geen marketing automation.
Bij marketing automation is automatisering juist een must. Op basis van klantdata, zoals gedrag en persoonlijke kenmerken wordt de juiste boodschap, het beste kanaal en beste communicatiemoment geselecteerd en ingezet. Gecentraliseerde data - bijvoorbeeld in een Customer Data Platform - vormt het kloppend hart van alle marketing automation activiteiten.
Lisette schulp Account ManagerVan gedachten wisselen over jouw e-mail of marketing automation vraagstukken? Met enthousiasme verken ik met jou de mogelijkheden van onze dienstverlening. Ik kijk er naar uit om je te spreken!
Vul het contactformulier in en wij nemen spoedig contact met je op.
Form has been submitted successfully!