Als er dit afgelopen jaar één marketing topic op de proef is gesteld, dan is het Customer Loyalty wel. Meer dan ooit blijken loyale klanten onmisbaar. Soms zelfs cruciaal. Een roerig jaar heeft onze kijk op customer loyalty veranderd. Ons wakker geschud. Ons op scherp gezet.
We wisten altijd al hoe belangrijk trouwe klanten zijn. Het zijn ambassadeurs, je grootste fans. Ze komen voor je op, zien een foutje door de vingers en sturen nieuwe mensen naar je toe. Bedrijven met loyale klanten weten dit nu niet alleen, ze ervaren het ook. Fans helpen. Ze vragen niet direct geld terug, accepteren een langere levertijd of doen een extra aankoop. Ze omarmen nieuwe loyalty initiatieven van “hun” merk. Customer loyalty laat z’n waarde zien. Een wake-up call voor bedrijven die nog niet of nauwelijks bouwden aan een trouwe fanbase.
Blijf zoveel mogelijk thuis, was (en is) het devies. Met als logisch gevolg dat customer loyalty acties online plaatsvinden. Zowel op de consumentenmarkt als in B2B ontstond de groeiende behoefte om klanten iets leuks te bieden. In contact te blijven. Iets extra’s te doen in tijden van thuisblijven en thuiswerken. De loyalty webshop wint hierdoor aan populariteit. Dit is een online mijn-omgeving waarin klanten leuke extra’s en persoonlijke cadeautjes krijgen of sparen. Denk aan fysieke producten, gadgets, kortingsvouchers, digitale cadeaubonnen, e-tickets en cursussen.
Beperkingen zetten ons creatieve brein aan. Je hebt vast ook wel een gave, 1 ½ meter-proof actie of uiting voorbij zien komen, toch? Drive- thru diploma-uitreikingen, adopteren van dierentuindieren, online gesprek met Sinterklaas, digitaal bakfeestje en allerlei doe-het-zelf thuispakketten. Om er maar een paar te noemen. Een belangrijke pijler van klantloyaliteit is boeiend blijven voor je klanten. Dan is creatieve inzet nodig. Het afgelopen jaar trok marketeers uit hun comfortzone en dwong ons onder de aandacht te blijven bij klanten. Op afstand. Die creatieve mindset nemen we zeker mee in 2021.
Klantdata verzamelen, welke marketeer is er niet mee bezig? In de praktijk benutten we die data nog niet altijd. Totdat de noodzaak zich afgelopen voorjaar aandiende. Ik geef een voorbeeld. Een kledingwinkel ontvangt minder (geen) bezoekers, mensen blijven gedwongen thuis. Door de data die de winkel in een loyaliteitsprogramma heeft verzameld, kan de winkel nu de klanten die thuis blijven persoonlijke aanbiedingen voor de webshop sturen. Want er is een e-mailadres, ze kennen hun voorkeuren en ze weten welke kledingstukken klanten graag kopen. Bedrijven die nog weinig klantdata voor loyaliteit inzetten, zijn dit de afgelopen tijd gaan opzetten. Bedrijven die al met datadriven campagnes werkten, plukken daar nu extra de vruchten van. Klantdata lijkt minder abstract geworden. Je kunt er meer mee bereiken, dat is zichtbaar geworden in de praktijk.
Nieuwe leads, nieuwe klanten, hogere naamsbekendheid; een kleine greep uit de doelen die veelal bovenaan marketingagenda’s staan. Customer loyalty trekt een sprintje naar boven op deze agenda’s. We ondervinden aan den lijve hoe belangrijk vaste klanten voor de continuïteit zijn. We waarderen ze (nog) meer. Dus investeren we ook tijd. Een loyaliteitsprogramma, wat al tijden op het wensenlijstje staat, krijgt nu voorrang.
2020 bracht de ontwikkeling van Customer Loyalty in een stroomversnelling. Er is meer échte aandacht voor klanten. Nieuwe tools zijn ontwikkeld, creatieve ideeën ontplooid. Klanten boeien, binden, belonen en behouden; daar zijn we mee bezig. Dat nemen we mee in 2021.
Wij leveren complete loyaliteitssystemen. Kant-en-klaar of op maat gemaakt. Ook aan de slag met het belonen en binden van je klanten? Lees meer over onze loyalty solutions of vraag een vrijblijvende offerte aan.
Meer weten over onze Customer Loyalty oplossingen? Vul het formulier in en wij nemen spoedig contact met je op.
Form has been submitted successfully!