5 manieren om juist nú klantloyaliteit te verhogen

terug naar kenniscentrum

Om deze Coronaperiode te doorstaan, hebben bedrijven meer dan ooit hun loyale klanten nodig. Die vaste groep fans die jouw bedrijf in goede en slechte tijden weet te vinden, is goud waard. Ondanks de moeilijke tijd waar we allemaal middenin zitten, is het essentieel om die klanten niet uit het oog te verliezen. Verras, betrek, motiveer en inspireer. Al lijkt het verhogen van klantloyaliteit nu tegenstrijdig, in de toekomst krijg je deze inspanningen terug.

1. Blijf positief in contact met je klanten

Plotselinge radiostilte is nooit goed. Laat merken dat je er bent; dat ondanks de zware uitdagingen waar je bedrijf voor staat, je enthousiasme voor jouw product of dienst niet verdwenen is. Zijn normaal gesproken e-mailings, social media, blogs en video’s jouw communicatiemiddelen, dan zijn die dat nu ook nog steeds. Val niet stil. Ja, natuurlijk zal je creatief moeten nadenken over nieuwe insteken en passende boodschappen, want het is nu eenmaal een vreemde tijd. Maar wees niet té bescheiden. Promoten van een dienst of het product waar jij honderd procent achterstaat en keihard voor werkt, is ook tijdens de Coronaperiode niet verboden.

2. Omarm je achterban

Afgelopen weken zijn de acties om ondernemers en bedrijven te steunen uit de grond geschoten. Hét bewijs dat loyale klanten bereid zijn te helpen. Afgelopen jaren heb jij altijd klaargestaan voor je klanten, nu willen zij iets terug doen. Omarm dit. Denk aan het verkopen van cadeaukaarten die nu cashflow opleveren en uitzicht geven op klanten in de toekomst. Of het maken van tegoedvouchers, als afspraken moeten worden afgezegd, maar wel over een paar maanden kunnen plaatsvinden. Het is geen schande om je klanten om hulp te vragen, want als dit alles straks voorbij is, beloon jij hen weer.

Digitale cadeaubon of coupon systeem header

3. Bedenk extraatjes voor vaste klanten

In deze tijd ben je extra blij met trouwe, vaste klanten. Ook al kun je nu misschien niet direct iets voor ze betekenen, het is goed om ze te laten weten dat je ze waardeert door middel van extraatjes. Dit hoeven niet direct grote dingen te zijn, want we snappen ook dat bezuinigingen en inkomstenderving aan de orde zijn. Denk aan beloningen als:

  • 100 extra spaarpunten als klanten jouw YouTube kanaal (gaan) volgen
  • exclusieve video’s voor nieuwsbrieflezers
  • gratis webinar voor klanten die eerder een online cursus hebben geboekt
  • als eerste een (online) kijkje achter de schermen bij de nieuwe collectie
  • kortingsvoucher voor een nog niet eerder gekocht product

Voor elke type bedrijf of branche zijn interessante extraatjes te bedenken. Wees creatief!

Shutterstock 484977766

4. Organiseer online events

Had je een relatiedag, teambuildingsdag, beurs of inspiratiesessie gepland staan? Onderzoek dan de mogelijkheden om dit online plaats te laten vinden. Annuleren wordt zeker begrepen, maar kom je met een creatieve online variant op de proppen, dan kun je verrassen! Ze onthouden je; praten over je op de socials… Inmiddels begint iedereen te wennen aan videobellen en online vergaderen en vinden vrijdagmiddagborrels zelf digitaal plaats, dus wat houd je tegen? Iedereen is in de ontdekkende fase wat betreft digitale events. Blijf niet achter en ga ervoor.

5. Orden klantdata

Op het eerste gezicht niet de meest inspirerende klus, maar wel een klus waar je juist nu de ruimte voor kan pakken: klantdata ordenen. Heb je al je klantdata centraal verzameld? Zijn de gegevens up-to-date? Kan je koppelingen maken tussen verschillende systemen? Goed geordende klantdata gaat zorgen voor nieuwe marketinginzichten waarvan je straks, als alles achter de rug is, enorm profijt gaat hebben en de concurrentie een stapje voor bent.

Heb je hulp nodig bij…

  • het verhogen van klantloyaliteit?
  • het invullen van contactmomenten met je trouwe achterban?
  • het ordenen van klantdata?

Stuur een e-mail naar info@dbf.nl of bel 010 - 264 69 82. Wij helpen je graag.