Loyaliteitsprogramma's - De ultieme gids voor trouwe terugkerende klanten

terug naar kenniscentrum

Als ondernemer begrijp je ongetwijfeld de waarde van een trouwe klant. Uit onderzoek blijkt dat loyaliteitsprogramma's een fantastische manier zijn om niet alleen loyaliteit van klanten te bevorderen, maar ook om waardevolle gegevens over je doelgroep te verzamelen.

In deze ultieme gids voor loyaliteitsprogramma's voor terugkerende en nieuwe klanten geven we een overzicht van alles rond loyaliteitsprogramma's. Van wat een loyaliteitsprogramma is tot je hoe je ze kunt inzetten om klanten te werven. Of je nu nieuw bent in de wereld van de loyaliteitsprogramma's of uw huidige programma wilt verbeteren op dbf kun je rekenen. Wij vertellen je graag meer over strategieën om klanten te behouden en te werven.


Wat is een loyaliteitsprogramma?

Een loyaliteitsprogramma - of spaarprogramma - is een beloningssysteem dat een bedrijf aanbiedt om klanten aan te moedigen bij hen te blijven winkelen.

Bedrijven bieden hun klanten een loyaliteitssysteem aan om hen aan te moedigen om klant te blijven of meer te spenderen. Door extraatjes aan te bieden, klanten punten te laten sparen en een gevoel van exclusiviteit te creëren, verhogen bedrijven met loyaliteitsprogramma's de klanttevredenheid en -retentie. En daarmee de loyaliteit. In dit artikel gaan we dieper in op deze transitie.

Deze programma's kunnen op verschillende manieren worden gestructureerd. Het doel van een loyaliteitsprogramma is om klanten te tonen dat je ze waardeert. Ook moedig je hen aan trouw te blijven aan het bedrijf of merk door te blijven kopen. Verder in dit artikel zullen we dieper ingaan op de voordelen van loyaliteitsprogramma’s en de verschillende loyaliteitsprogramma’s bespreken. In ons artikel “8 praktische middelen om klantloyaliteit te vergroten” vind je nog meer manieren om klantloyaliteit te vergroten.


Wat zijn de voordelen van een loyaliteitsprogramma?

Een verhoogde klantenbinding

Loyaliteitsprogramma's helpen bedrijven hun bestaande klanten te behouden door hen te stimuleren bij de zaak te blijven winkelen. Dit kan in de vorm van inruilbare punten, kortingen of exclusieve toegang tot producten en diensten.

Door klanten betrokken en tevreden te houden, kunnen bedrijven het verloop verminderen en hun klantenbestand uitbreiden.

Een hogere klanttevredenheid

Loyaliteitsprogramma's creëren een gevoel van waardering en waarde voor klanten, wat de algemene tevredenheid over hun winkelervaring verbetert.

Klanten die zich gewaardeerd voelen, zullen eerder terugkeren en de zaak aan anderen aanbevelen.

Een sterkere loyaliteit van klanten

Loyaliteitsprogramma's wekken een gevoel van loyaliteit bij klanten op, wat tot meer herhalingsaankopen en mond-tot-mondreclame leidt.

Klanten die het gevoel hebben deel uit te maken van een exclusieve club blijven loyaal blijven aan je bedrijf en raden je aan.

Verhoogde customer lifetime value

Loyale klanten hebben de neiging om na verloop van tijd meer aankopen te doen. Dit leidt tot een hogere customer lifetime value.

Door klanten te behouden en hen aan te moedigen extra aankopen te doen, kunnen bedrijven de waarde van elke klant maximaliseren.

Waardevolle verzameling van klantgegevens

Spaarprogramma's geven jouw bedrijf nuttige inzichten over de koopgewoonten en voorkeuren van hun klanten.

Deze gegevens kunnen worden gebruikt om reclame en marketing te personaliseren en de algemene klantervaring te verbeteren.

In ons artikel “Klantdata verzamelen met een digitaal loyaliteitprogramma” gaan we hier dieper op in.

Mogelijkheden voor upselling en cross-selling

Met een beter inzicht in de koopgewoonten van klanten gebruiken bedrijven loyaliteitssystemen om promoties te bieden. Dit leidt tot extra verkoop en meer winst.

Door klanten te belonen met relevante en tijdelijke aanbiedingen verhogen bedrijven hun verkoop en omzet.

In 6 stappen een zakelijk loyaliteitsprogramma opzetten

Wat voor soort loyaliteitsprogramma zijn er?

Beloningsprogramma's: Deze programma's bieden klanten voordelen zoals punten of kortingen voor aankopen of door op andere manieren betrokken te zijn. Er zijn tal van loyaliteitsprogramma voorbeelden van dit type.

  • Starbucks in Nederland biedt bijvoorbeeld een beloningsprogramma waarbij klanten een gratis drankje krijgen in ruil voor een bepaald aantal punten. Die punten verdienen ze met hun aankopen.

Klantenkaarten: Deze kaarten bieden klanten punten, extraatjes of kortingen voor het doen van aankopen.

  • AH en Jumbo bieden een klantenkaart waarmee klanten korting krijgen op bepaalde gepersonaliseerde aanbiedingen.

Lidmaatschapsprogramma's: Deze programma's bieden klanten exclusieve toegang tot producten, diensten of evenementen in ruil voor een lidmaatschapsprijs.

  • Bol Select is een loyaliteitssysteem met lidmaatschap dat klanten gratis verzending op zondag en 's avonds geeft. Ook geven ze andere exclusieve voordelen, zoals het laten afhalen van retours.

Referral programma's: Deze klantenprogramma’s bieden klanten beloningen of prikkels voor het verwijzen van nieuwe klanten naar het bedrijf.

  • Dropbox geeft klanten extra opslagruimte voor elke vriend die zij aanbrengen en een betalende klant wordt.

VIP-programma's: Deze programma's bieden premium, extraatjes en voordelen aan topklanten op basis van hun uitgavenniveau of betrokkenheid bij de onderneming.

  • Booking.com heeft een VIP-programma dat klanten die veel geld uitgeven een betere kamer geeft.

Gamification-programma's: Deze programma's gebruiken game-elementen, zoals uitdagingen of wedstrijden, om klanten te betrekken en te belonen.

  • Nike heeft een gamificatie in hun spaarprogramma ingebouwd. Het geeft klanten punten voor het voltooien van fitnessuitdagingen en het delen van hun vooruitgang op sociale media.

App-gebaseerde programma's: Deze programma's gebruiken een mobiele app om klantbetrokkenheid en aankopen te volgen en te belonen.

  • McDonalds heeft een loyaliteitsprogramma dat klanten gratis drankjes en kortingen geeft voor herhaalde bestellingen via de app.

In ons artikel “Wat voor loyaltyprogramma past bij jouw bedrijf?” vind je meer informatie over welk soort programma geschikt is voor jou bedrijf.


Sales promotion opzetten kernpunten lr

Hoe kan ik een loyaliteitsprogramma inzetten voor trouwe terugkerende klanten?

dbf kan jou helpen bij het implementeren van een loyaliteitsprogramma dat op jouw specifieke behoeften en doelstellingen is afgestemd. Wij zijn hierin gespecialiseerd en hebben uitgebreide ervaring.

Door klantdata als basis te nemen voor klantloyaliteit, ontwerpt dbf een loyaliteitsprogramma afgestemd op de behoeften van je klanten. Dit helpt bedrijven loyale klanten aan te trekken en te behouden. Daarnaast verzamelen ze ook waardevolle inzichten over klantgedrag en -voorkeuren.

Het gebruik van online loyaliteitsmarketing versterkt ook de relatie tussen het bedrijf en klanten. Daardoor kiezen klanten in de toekomst sneller voor je.

Het is mogelijk zelf een loyaliteitsprogramma te ontwikkelen en implementeren. Het samenwerken met een ervaren partner als dbf biedt verschillende voordelen:

  • Ten eerste heeft dbf de expertise en middelen om een uitgebreid loyaliteitsprogramma op maat van het bedrijf te implementeren

  • Daarnaast kan een partner als dbf je tijd en middelen besparen. Zo kun je je op andere aspecten van je bedrijf richten.

  • Een samenwerking met dbf helpt je bedrijf om nieuwe technologie en best practices op het gebied van loyaliteitsprogramma's te gebruiken. Zo is je programma effectief en up-to-date.

Door samen te werken met dbf kunnen jij en je bedrijf erop vertrouwen dat je loyaliteitsprogramma in goede handen is.

Heb je nog vragen over loyaliteitsprogramma’s en hoe je ze kunt implementeren? Neem dan contact op met ons. Vul onderstaand formulier in en we nemen spoedig contact met je op. Wij helpen je graag verder.


Neem contact op

Stel vrijblijvend je vragen.

Form has been submitted successfully!